Menu

Welcome to the website of the Dutch Society of Sculptors. 


Organisation

The Dutch Society of Sculptors/Nederlandse Kring van Beeldhouwers (in short NKvB, or Kring) is the only nation-wide organisation of about 180 practising professional sculptors. Founded in 1918 to support the interests of sculptors, the association aims to expand interest in sculpture in the Netherlands and beyond, as well as to promote contact and exchange amongst the producers of three-dimensional art. The NKvB is dedicated to the support of sculpture - spatially orientated art - in general and the work of its members in particular. Organising exhibitions and symposia is an important aspect of the NKvB policy of supporting its members' interests.

History
The Dutch Society of Sculptors was founded in 1918 as the first and only professional sculptors' organisation in the Netherlands. Sculptors such as Mendes da Costa, Mari Andriessen, Hildo Krop, Raedecker and Wenckebach were among the founding members. They felt a strong need to bring the combined strengths of their profession to bear in organising events and opportunities that other institutes ignored. They saw that the professional practice of visual artists working in three dimensions was clearly distinguished from that of other disciplines, more demanding in every respect. Ever since, the Kring has continued to generate opportunities to exhibit sculpture, to hold member exhibitions and to serve as a foundation for shared encounters and collegiality amongst sculptors at international symposia and at high-profile locations where members and non-members alike can present their work.
The NKvB also provides professional advice for governmental, semi-governmental and private institutions, analysing, provides guidance for public and private sculpture commissions, exhibitions and the installation of threedimensional art in public space. Starting in 2015 the membership of our Society has been made possible for non-Dutch professionals that do not live and work in The Netherlands.

A more extensive and continuing description of the Dutch Society of Sculptors and its members can be found in Dutch on the History Page (de Geschiedenispagina).

Questions about the organisation can be addressed to Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Comments or suggestions regarding this website can be addressed to the editor at Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. 
 

Join the NKvB as a working member? Click here

Become Friend of the NKvB? Click here

Voor 2008
Jan Bronner (1881 - 1972), Piet Esser (1914 - 2005), Charlotte van Pallandt (1898 - 1997), Han Wezelaar (1901 - 1984), Mari Andriessen (1897 - 1979)

2008
Cor Hund (1915- 2008), Carel Kneulman (1915-2008), Renze Hettema (1927-2008)

2009
Piet Hein Stulemeijer (1941-2009), Ben Guntenaar (1922-2009)

2010
Theo Sanders (1953-2010), Margot Zanstra (1919-2010), Gerard Walraeven (1942-2010), Ans Hey (1932-2010)

2011
Peter Jansen (1956-2011)

2012
Fioen Blaisse (1932 - 2012), Felix van Kalmthout (1932 - 2012)

2013
Dieuwke Abma Ter Horst (1926 - 2013), Josias Fanoembi (1949 - 2013), Theresia van der Pant (1924 - 2013), Joop Hekman (1921 - 2013)


2014
Appie Drielsma (1937 - 2014), Eva Mendlik (1928 - 2014)

2015
Cyril Lixenberg (1932 - 2015), Lucie van der Zijde (1958 - 2015), Piet Killaars (1922 - 2015), Aart Lamberts (1947 - 2015), Joost Barbiers (1949 - 2015), Adine Engelman ( 1937 - 2015), Wicher Meursing (1928 - 2015)

2016
oud-voorzitter Bert van Loo (1946 - 2016), Wilhelminaring-winnaar Piet Sleegers (1923 - 2016), Jan Steen (1938 - 2016), Rob Maingay (1939 - 2016)

2017
Theo Mulder (1928 - 2017)

2018
Per Abramsen (1941 - 2018), Luut de Gelder (1942 - 2018)

2019 
Tony Andreas (1944 - 2019)

2020
Erik van Spronsen (1948 - 2020)

door Nelleke van Zeeland

Van
 17 december 2010 tot en met 29 mei 2011 is in museum Beelden aan Zee de tentoonstelling Oog, hart en handen. Beeldhouwer Jan Meefout (1915-1993) te zien. Voor het eerst wordt een volledig overzicht gegeven van het oeuvre van deze begaafde kunstenaar, wiens fascinerende vrouwenbeelden geliefd zijn bij een groot publiek.

 

20101223JanMeefoutJongPaarJan Meefout en het vrouwelijk schoon zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Amsterdamse beeldhouwer heeft de vrouw in al haar gedaanten (moeder, verleidster, godin) afgebeeld en heeft dit thema slechts bij uitzondering verlaten. Gevormd als meubelmaker, kwam Meefout in de leer bij de beeldhouwers Jaap Kaas, Jan Havermans en Frits van Hall. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg hij aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten les van professor Jan Bronner. Van zijn leermeesters nam hij de eenvoud, de sensualiteit en de ambachtelijkheid in zijn beeldhouwwerk over.

Meefout onderscheidde zich door zijn liefde voor het ambacht en zijn materiaal. Weerbarstige stukken steen en hout hadden zijn voorkeur en hij liet zich door het materiaal leiden naar een bepaalde vorm. Voorbeelden van  zijn vrouwfiguren en gezinsbeelden zijn op tal van plekken te vinden. Onder andere voor de gemeenten Amsterdam, Edam, Arnhem, Hilversum, Roosendaal en Almere heeft de kunstenaar opdrachten uitgevoerd. 

Deze tentoonstelling is het eerste museale retrospectief van Jan Meefout, en geeft mede dankzij de vele bruiklenen van particulieren, een fraaie doorsnede van zijn gehele oeuvre. Behalve kleinplastiek wordt er een selectie getoond van zijn werk in de publieke ruimte, door middel van foto’s en ontwerpen. Ook is er een aantal recent ontdekte sculpturen te zien. Aansluitend draait in de cinema van Beelden aan Zee historisch filmmateriaal van de beeldhouwer. 

Bij de tentoonstelling Oog, hart en handen verschijnt de publicatie Jan Meefout. Dit is het vierde deel in de reeks Monografieën van het Sculptuur Instituut. Behalve een biografisch essay en een geïllustreerde oeuvrecatalogus bevat dit boek een nooit eerder gepubliceerd interview met de beeldhouwer alsmede een bijdrage van diens zoon Jeroen. Deze monografie  is verkrijgbaar in de museumwinkel en gespecialiseerde boekhandels voor € 24,95  (Waanders uitgevers, ISBN: 9789040077166).


 

Afbeelding Jan Meefout, Jong paar, 1968, teakhout, 54 x 38 x 12cm,  collectie erven Meefout

Er zijn twee manieren om de database met NKvB-leden en hun werk te raadplegen:
- via de naam > op achternaam via de bovenste alfabetische ledenlijst
- via hun werk > 
     - klikken op een afbeelding = vergroting 
     - klikken op Portfolio = de persoonlijke pagina van de maker
     - links en rechts op die vergroting = vorige of volgende foto 

     
There are two ways to consult the database of NKvB members:
- by name > using the upper alphabetical member list
- by work > using the list of photographs of work
     - clicking an image = enlarging 
     - clicking Portfolio = the personal page of the artist
     - left and right on the enlargement = back and forth through the list

 

1. Alfabetische ledenlijst / Member list in alphabetical order

 

2. Overzicht met alle werkfoto's / List with all the photographs of works of the members

( klik de foto voor vergroting, klik portfolio voor informatie over de maker )
( click photograph to enlarge, click portfolio for more information )

 

pietesserportrcharlvanpallandlowres.jpgNelleke van Zeeland

 

Piet Esser (1914-2004) neemt een prominente plek in binnen de Nederlandse beeldhouwgeschiedenis. Dit komt niet alleen door zijn aansprekende en gevarieerde oeuvre, maar ook door zijn werk als docent en zijn vele nevenactiviteiten in bijvoorbeeld besturen en adviescommissies. Als opvolger van professor Jan Bronner heeft hij tussen 1947 en 1979 vele beeldhouwers opgeleid aan de Amsterdamse Rijksacademie. Enkele bekende leerlingen zijn Geer Steyn, Jan Wolkers en Gooitzen de Jong.

Ook op andere gebieden was Esser actief met de kunsten bezig. Hij was een van de eersten die de penningkunst als volwaardige kunstvorm omarmde en was tussen 1957 en 1972 bestuurslid van de Vereniging van Penningkunst. Vanaf 1950 was Esser vice-voorzitter van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers, om in 1954 tot voorzitter te 'promoveren'. Tot 1958 zou hij deze functie blijven bekleden. Uit vooral dit voorzitterschap blijkt Essers grote passie en inzet voor de beeldhouwkunst en blijkt zijn compassie met (de omstandigheden van) collega-beeldhouwers. Dat hij deze post aanvaardde was echter niet zo vanzelfsprekend...

 

De notulen van bestuursvergaderingen en algemene ledenvergaderingen geven enig inzicht in de wijze waarop Esser voorzitter werd en vervolgens de Kring probeerde te sturen. Deze stukken zijn gedeeltelijk geïnventariseerd en worden bewaard bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag (onder archiefnummer 212). Helaas zijn over de periode dat Esser voorzitter was weinig notulen terug te vinden. De meest interessante episode beschrijft de roerige periode rond Essers aantreden.

Midden jaren vijftig was er namelijk veel onenigheid binnen de Kring en trad voorzitter Han Wezelaar onverwachts af. Directe redenen hiervoor waren een in zijn ogen mislukte tentoonstelling (Beelden op het Frederiksplein, Amsterdam 1954) en een brief van lid Hans Ittman, waarin deze flinke kritiek uitte op Wezelaar. Over het algemeen vond Wezelaar de houding van de Kringleden teleurstellend. Hij categoriseerde ze als goedwillenden, die wel het beste voor hadden met de vereniging, maar er het liefst geen tijd en energie in wilden steken en de ontevredenen, die zich oncollegiaal opstelden en vooral tegenwerking boden bij gezamenlijke initiatieven.

De toestand binnen de Kring was dus op zijn minst gespannen te noemen, toen Esser het roer in handen nam. Hij besefte dit zelf maar al te goed en het lijkt erop dat hij deze taak dan maar op zich nam, omdat hij de vereniging niet ten onder wilde laten gaan. Dat hij voor een zware taak stond, was voor alle betrokkenen overduidelijk.

           

De speech die Esser hield tijdens zijn eerste algemene ledenvergadering als voorzitter, op 18 december 1954, staat als volgt genotuleerd: De nieuwe voorzitter, de heer Esser, verklaart, dat het wel het laatste wat hij ambieerde, is het voorzitterschap van de Kring. De beeldhouwer als individu dwingt zijn respect af, een groep beeldhouwers schept echter slechts moeilijkheden. (...) Bij de verscheidenheid van gezicht in de beeldhouwkunst berijdt ieder zijn eigen stokpaardjes. Dit is een logisch gevolg van de verschillend gerichte kunstenaars-intelligentie. De laatste tijd heeft echter het verschil van mening wel eens geleid tot persoonlijke rancune, gevolg van niet willen respecteren van elkaars mening. Men doet goed zulke dingen niet voor het forum van de vergadering te brengen. Er is altijd de binding tussen ons en dat is de fanatieke wil om het beste te geven van wat in ons is. De Kring zal een hecht front moeten vormen tegen de valse profeten, die spelen op de onwetendheid en daaruit profijt trachten te trekken. Het enig afdoende wapen daartegen is, dat wij niet in ons hol kruipen, doch met ons werk naar buiten treden. Er is grote vraag: laten wij de terreinen niet laten inpikken door de beunhazen!

           

janbronnerportrvanpietesserlowres.jpgDe boodschap van Esser is duidelijk: houd nu maar eens op met onderling gekonkel en zorg voor goede kunst! Dit is later tijdens Essers voorzitterschap de rode draad en de doelstelling gebleven. In twee notulen zijn dergelijke initiatieven terug te vinden. Op 16 mei 1955 stelt de voorzitter in de bestuursvergadering voor om een folder van de Kring uit te gaan geven. Esser heeft al een ontwerptekst gemaakt; de verdere uitwerking en financiering moet nog worden geregeld.

Ruim een half jaar later, op 17 december 1955, begint Esser de algemene ledenvergadering als volgt: Het verheugt de spreker de leden te kunnen mededelen dat het heden nu eens over beelden zal gaan, en niet, zoals gewoonlijk over verenigingszaken. Het afgelopen jaar overziende constateert spreker dat de Kring zich naar buiten meer heeft getoond door jureren en advies dan door het tonen van werk. (...) Wij moeten ons werk tonen. De laatste Kringtentoonstelling werd gehouden in 1941. Er is alle reden nu eens revanche te nemen voor alle slechte tentoonstellingen van de laatste jaren op het gebied van beeldhouwkunst.

 

Het voorstel is een tentoonstelling in Amsterdam, of als Amsterdam niet mogelijk blijkt, een andere grote stad, in oktober 1956 of februari 1957. De geëxposeerde werken moeten via jury's worden geselecteerd. Over de precieze samenstelling van deze jury's en de wijze van jureren zal nog uitgebreid worden gedebatteerd, maar het doel van Esser is in elk geval weer een duidelijke beweging in de richting van de kunst.

            Dit initiatief heeft uiteindelijk geleid tot een tentoonstelling in Rotterdam, Nederlandse beeldhouwkunst '57. In museum Boymans waren tussen 15 mei en 7 juli 1957 kunstwerken van Kringleden en enkele uitgenodigde kunstenaars geëxposeerd. De inleiding in de catalogus verwoordt het belang dat de vereniging aan deze tentoonstelling hecht: Er kan niet voldoende aandacht op gevestigd worden welk een belangrijke taak in de wederopbouw van de stad voor de beeldhouwkunst in al haar aspecten: vrij, als monument of toegepast, gebonden aan gebouwen, buiten in het stadsbeeld of binnen in bouwwerken, is weggelegd en hoe zeer de Nederlandse beeldhouwkunst, in haar verscheidenheid van talenten en opvattingen, er om vraagt haar aandeel in deze taak te vervullen. Prikkelend aan deze tekst is dat expliciet wordt beschreven dat er wel degelijk verschillende opvattingen binnen de Kring heersen, maar dat de beeldhouwers nu gezamenlijk naar buiten treden.

 

Zo heeft Esser keer op keer de beeldhouwkunst centraal gesteld en geprobeerd onderlinge onenigheden aan de kant te schuiven. Een knappe prestatie voor een voorzitter, die in een turbulente tijd en zeker niet uit eigen beweging het roer van de Kring in handen nam.

 

Nelleke van Zeeland is kunsthistorica en projectmedewerker van het Sculptuur Instituut en in die hoedanigheid betrokken bij het retrospectief van Piet Esser.

 

Afbeeldingen:

Portret van Charlotte van Pallandt door Piet Esser

Penning met portret van Jan Bronner door Piet Esser

Op http://cultuurgids.avro.nl/front/detailcloseup.html?item=ef8da8d056426d392d776d042c4c35a4 is de uitstekende documentaire Verbeelden van het zien over Piet te zien van de hand van Hansje Ran gemaakt in opdracht van Avro Close Up (of Google > Piet Esser + AVRO).