Menu

Notulen van de Algemene Ledenvergadering van de Nederlanse Kring van Beeldhouwers

Datum: zaterdag 29 maart 2008, 14.00 uur

Locatie: Boekmanstichting, Keizersgracht 415, Amsterdam

Voorzitter: Bert van Loo

Notulist: Miebet van der Most

 

Aanwezig van het bestuur:

Bert van Loo (voorzitter), Joop Haring (penningmeester), Dick Simonis (secretaris), Louis Nienhuis, Corrie van de Vendel, Thea van Vliet, Berenice Witsen Elias.

Aanwezig van de leden:

Joost Barbiers, Imke Beek-van der Meer, Henk van Bennekum, Ria Bisseling, Fröde Bolhuis, Jeroen Damen, Eddy Gheress, Cune van Groeningen, Hans la Hey, Aad Hoetjes, Roland de Jong-Orlando, Jannet van Kleef-Vissers, Egidius Knops, Bien Koekebakker, Erik van Maarschalkerwaard, Henny van der Meer, Eva Mendlik, Els de Meijer, Wicher Meursing, Riki Mijling. Hanna Mobach, Maria Schilder, Rob Schreefel, Erica van Seeters, Johan Sietzema, Mieke Smits, Jeroen Stok, Rita van der Vegt, Coen Vernooij, Lia Versteege, Tom Wagenaar, Eelke van Willigen, Gonda van der Zwaag. In totaal 33 leden.

Afwezig met bericht:

Henk Hesselius, Karen Ebert, Mieke Geerlings, Adriaan Seelen, Stephanie Rhode, Melanie de Vroom, André van der Linden, Jane Boyd, Marie José Eijkemans, Saskia Boelsums, Peter Veen, Dré Devens, Geert Schiks, Titia Eggen, Petra Boshart, André Vranken, Alinda Ottens, Immanuel Klein, Leontine Sies, Mieke Kleinendorst, Rinus Roelofs, Jane Leeuwenburgh en Diewke Abma. In totaal 23 leden.

1. Opening

Bert van Loo opent de vergadering en vraagt om een minuut stilte ter nagedachtenis van drie leden die de afgelopen tijd zijn overleden: Cor Hund, Carel Kneulman en Rense Hettema.

2. Afmeldingen, ingekomen stukken, mededelingen

Het enige ingekomen stuk is een mailbericht van Roland de Jong-Orlando met commentaar op de agenda. Wordt besproken bij de betreffende agendapunten.

3. Notulen van de ALV van 13.01.07

- Inhoudelijk: onder punt 9 (Besluiten) staat dat Maria van Gerven - niet aanwezig tijdens de vergadering - zich kandidaat stelt voor het bestuur. Dat bleek een misverstand. In haar plaats is Berenice Witsen Elias tot het interimbestuur toegetreden.

- Tekstueel: twee namen zijn verkeerd in het verslag terecht gekomen. Karen Santen heet niet Van Santen en Rita van der Vegt heet niet Van Vegt.

- Het verslag van de ALV van 13.01.07 is hiermee vastgesteld.

- Onder bijval van de vergadering benadrukt Van Loo dat op 13 januari van het vorig jaar een historisch en bijzonder besluit is genomen: voortzetting van de Kring. Een waar keerpunt!

4. Opheffing Stichting Thoe

Vorig jaar besloot de ALV dat de Stichting Thoe opgeheven moest worden omdat die een blok aan het been was. In het jaarverslag kan men lezen dat het bestuur een weg vol voetangels en klemmen moest afleggen om zo ver te komen, maar het is gelukt. Op het nippertje. Op 29.02.08 was de opheffing van de Stichting Thoe een feit. Met dank aan Mieke Smits en Johan Sietzema.

5. Voortgang financiën

In zijn toelichting op het financiele jaarverslag (zie Jaarverslag 2007) zegt Joop Haring dat het bestuur de afgelopen periode prioriteit heeft gegeven aan het op orde brengen van de ledenadministratie. Die is immers nodig om contributie te kunnen innen en vormt daarmee de basis van de organisatie. De wanorde was groot. Het bestaan van verschillende categorieën contribuanten zoals werkende leden, senior- en aspirantleden, partners en vrienden maakte het moeilijk overzicht te krijgen. Mede dank zij de inspanningen van Thea van Vliet is de klus echter geklaard.

De financiële administratie/boekhouding moest eveneens op orde worden gebracht. Dat is gebeurd; accountant Hanna Blom heeft de jaarrekening 2007 opgemaakt zodat de kascommissie aan de slag kan. Ook de voorgaande jaren 2005/2006 zijn met de accountant doorgenomen; de kascommissie wordt gevraagd ook daarnaar kijken. Waarbij rekening gehouden moet worden met het feit dat het in die periode onduidelijk was wie van de leden welke vorm van lidmaatschap had; wie (nog) wel lid

was en wie niet, zodat het toesturen van acceptgiro's lichtelijk het karakter van een tombola had.

Inning contributie

Op dit punt van de vergadering ontstaat discussie over het feit dat volgens sommigen het huidige interimbestuur te rigide omgaat met de contributieregels: als je even te laat bent met het opzeggen van je lidmaatschap moet je toch de hele periode (kalenderjaar) betalen. Vanuit het bestuur wordt nog eens uit de doeken gedaan dat de regels essentieel zijn voor het voortbestaan van de Kring. Wie problemen heeft met de toepassing ervan kan altijd contact kan opnemen met de penningmeester en samen met hem een oplossing zoeken. Van Loo voegt daar aan toe dat het bestuur onderzocht heeft hoe vergelijkbare verenigingen omgaan met het probleem van de

contributie-inning en daarbij het unanieme advies kreeg: wees streng en consequent. Joop Haring geeft een voorbeeld: toen de ledenadministratie helemaal op orde was bleken 18 leden hun contributie over 2007 niet betaald te hebben. Dan heb je het over 3400 euro. Er zit niets anders op. De betreffende leden worden geroyeerd en zullen via een incassobureau worden aangemaand de achterstallige contributie alsnog te voldoen.

Contributie-opbrengsten

De vraag hoe het kan dat de contributie-opbrengsten in 2006 hoger waren dan in 2007, terwijl het in 2006 opzeggingen regende, blijkt tamelijk eenvoudig te beantwoorden. De toenmalige administrateur kon geen wijs uit de ledenadministratie en liet acceptgiro's uitgaan die - terecht - niet geïnd zijn. De niet inbare contributies zijn echter wel geboekt. Op advies van Hanna Blom zijn die bedragen inmiddels weer afgeboekt. De boekhouding is zodoende op orde.

De begroting 2008 is te vinden in het Jaarverslag 2007. Globaal genomen kan er dit over gezegd worden: de contributie-inkomsten van de Kring over 2007 bedroegen 38.000 euro. Daarvan is 2000 euro over. Het financieel vermogen van de Kring is 20.000 euro. Dat betekent dat het contributiebedrag op een goed niveau ligt, hoewel er wat meer gespaard zou kunnen/moeten worden. Een van de aanwezigen spreekt zijn tevredenheid uit over de inspanningen van het bestuur en vindt dat de teleurgestelde leden die hun lidmaatschap opzegden, bericht moeten krijgen van de

wederopstanding van de Kring. Dat gaat gebeuren: via de vernieuwde website.

Tenslotte wordt de kascommissie samengesteld: daarvoor geven Henk van Bennekum en Riki Mijling zich op.

6. De ballotagecommissie

De ballotagecommissie bestaat uit Rita van der Vegt, Jeroen Stok, Mieke Smits, Bien

Koekebakker, Mieke van den Hoeven en Henk van Bennekum, die als secretaris optreedt. Het verslag van de werkzaamheden van de commissie is in het Jaarverslag 2007 te vinden. Van Bennekum licht toe: de meeste aanmeldingen van nieuwe leden komen via de website binnen bij het secretariaat. De procedure is aldus: de ballotagecommissie balloteert en maakt zijn bevindingen kenbaar aan het bestuur, dat op grond daarvan een besluit neemt. De commissie en het bestuur hebben

besloten dat de kwaliteit van het werk het belangrijkste criterium is bij het beoordelen van een kandidaat-lid. Uitbreiding van de Kring met jong bloed is zeer gewenst, daarbij is reclame maken bij de kunstacademies volgens iedereen een effectief middel. Corrie van de Vendel heeft een flyer voorbereid die aan afstuderenden uitgedeeld kan worden (zie onder betreffend agendapunt).

Erica van Seeters wil weten hoe je lid kunt worden van de ballotagecommissie. Zij heeft daar wel belangstelling voor. Van Loo legt uit dat het bestuur de huidige leden heeft aangezocht. Meer leden blijken bevreemd door het feit dat er zomaar ineens een commissie in het leven was geroepen. Volgens Van Loo kan die bevreemding in de toekomst voorkomen worden door tijdige berichtgeving op de website. Simonis geeft toe dat het netter geweest was als het bestuur per brief de leden op de hoogte had gesteld van het installeren van de commissie.

Er ontstaat discussie over de vraag of de statuten voorschrijven dat oud-leden die weer lid willen worden opnieuw geballoteerd moeten worden. Omdat het bestuur beslissingsrecht heeft over toelating van nieuwe leden, is het in lijn met de statuten als het bestuur daar per geval over beslist. Oud-leden dienen zich wel gewoon via de ballotagecommissie aan te melden; zij kunnen niet automatisch op toelating rekenen. Jeroen Damen vraagt hoe consistent de kwaliteitscriteria worden gehanteerd door de opeenvolgende besturen. Van Loo antwoordt dat het bestuur daar één keer per jaar met de ballotagecommissie over praat. Al discussiërend worden inzicht en werkwijze verdiept. Zo kwam de laatste keer de vraag ter sprake wat voor organisatie de Kring eigenlijk is: in ieder geval geen club voor amateurs of liefhebberende ex-beeldhouwers. Als iemand werkt in een stijl die al uit en te na bekend is, is dat niet voldoende voor het lidmaatschap. Er is eigenlijk geen vast criterium, maar bij iedere

aanmelding wordt naar aspecten gekeken als: professionaliteit, kwaliteit van het werk, opleiding en de mate waarin het om beroepsuitoefening gaat. Het bestuur krijgt de aanbeveling mee mensen die op advies van de ballotagecommissie niet door de ballotage komen, wel goed uit te leggen wat de overwegingen waren om hen niet toe te laten.

7. Lidmaatschap

Hoewel er verschillende vormen van lidmaatschap bestaan (zie boven) gaat het bij de Kring om de werkende leden. Van hen wordt verwacht dat zij zich ook actief en constructief inzetten. En dat zij minstens op tijd hun contributie betalen. Omdat het daar in het verleden nog wel eens aan schortte heeft het bestuur de volgende motie voorbereid:

Motie

De ALV van de NkvB, in vergadering bijeen, besluit dat ieder lid van de NKvB is gehouden aan de volledige contributieplicht, waaraan voldaan moet worden in de eerste helft van het kalenderjaar. Bij in gebreke blijven gaat het bestuur over tot royement van het betreffende lid voor het volgende kalenderjaar en tot inning van de verschuldigde contributie over het lopende jaar door middel van een

incassoprocedure.

Op vragen uit de vergadering antwoordt Van Loo dat de contributie per acceptgiro geïnd wordt (binnenkort verzonden, vóór 1 juni betalen) en dat de Kring te weinig leden heeft om met machtigingen te kunnen werken. Nadat het bestuur de verzekering heeft gegeven dat in de brief die de acceptgiro begeleidt duidelijk wordt aangegeven wat de condities voor het lidmaatschap zijn en dat uitzonderingen altijd besproken kunnen worden met het bestuur, wordt de motie met algemene stemmen aangenomen.

Een tweede motie handelt over de verantwoordelijkheid van het bestuur voor het organiseren van tentoonstellingen en andere evenementen namens de Kring - al dan niet door middel van delegatie - maar reikt in feite aan de verhouding en communicatie tussen bestuur en leden.

Motie

De ALV van de NkvB, in vergadering bijeen, besluit dat rondschrijvens van welke aard ook, alleen onder auspiciën van het bestuur aan de leden gestuurd kunnen worden. Leden die geen navolging geven aan dit besluit kunnen door het bestuur geroyeerd worden.

De eerste reacties van de aanwezigen wijzen erop dat men de motie te straf vindt. De Kring heeft een belangrijke functie wat betreft de onderlinge communicatie van leden en het lijkt of het bestuur daar paal en perk aan wil stellen. Van Loo stelt dat het daar niet om gaat: het doel van de motie is eventuele ondermijnende activiteiten bijtijds te kunnen stoppen. In de discussie over de motie komt een aantal meningen naar voren: ongecontroleerd rondschrijven kan gemakkelijk tot misverstanden leiden; meningsverschillen kunnen beter via overleg met het bestuur worden opgelost; de motie mikt niet op censuur maar op heldere lijnen in de organisatie; berichtgeving aan leden via het bestuur is een normale handelwijze en goed voor de eenheid van de vereniging; het bestuur is verantwoordelijk voor een goede en efficiënte communicatie met de leden; alle leden moeten alles kunnen rondsturen zolang het de Kring niet schaadt; in alle gevallen dienen voorgeschreven procedures te worden gevolgd....

De discussie gaat nog wat heen en weer totdat Van Bennekum stelt dat het in de kern draait om het tonen van fatsoenlijk gedrag. De motie wordt met algemene stemmen verworpen, Afgesproken wordt dat alle Kringleden de fatsoensnormen in acht nemen en dat problemen en onduidelijkheden eerst worden voorgelegd aan

het bestuur.

Hoogte contributie

Een volgend punt met betrekking tot het lidmaatschap is de hoogte van de contributie. Die is en was 180 euro per jaar. Daarvan werd 30 euro per werkend lid per jaar afgedragen aan de FNV KIEM voor deelname aan hun servicepakket. Het nieuwe bestuur heeft overleg gevoerd met FNV KIEM over de precieze inhoud van dat servicepakket. Gebleken is de juridische bijstand waar men krachtens het pakket een beroep op kan doen, beperkt is tot het vragen van advies bij de juridische

‘helpdesk' en niet het voeren van procedures omvat. Het bestuur heeft enkele alternatieven onderzocht en komt tot de conclusie dat volledige rechtshulp slechts kan worden verkregen door individueel lid te worden van FNV-KIEM of een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten bij een willekeurige verzekeraar.

Uit de discussie blijkt dat er weinig gebruik gemaakt wordt van de juridische helpdesk en dat dit onderdeel dus geschrapt kan worden uit het FNV-KIEM pakket. Het bestuur legt het volgende besluit voor aan de vergadering:

- het totaalbedrag van de contributie blijft 180 euro

- het secretariaat (adres, telefoon en postverzending) blijft gehandhaaft bij FNV-KIEM

- het servicepakket bij FNV-KIEM wordt niet meer opgenomen als onderdeel van het

lidmaatschap.

- er komt verder overleg met de FNV-KIEM over alternatieve diensten/service/samenwerking.

Het besluit wordt met algemene stemmen aangenomen.

Flyer

De website en flyers zijn belangrijke instrumenten bij de werving van nieuwe leden. De nieuwe flyer die door Van de Vendel is ontworpen, richt zich op afstuderenden van de kunstacademies. Helaas staat in de huidige tekst niet vermeld dat studenten zich alleen als aspirant-lid aan kunnen melden. Na twee jaar kunnen ze via ballotage opteren voor het lidmaatschap. Omdat de folder al verspreid is onder de leden ter verdere verspreiding, belooft Corrie van de Vendel een tekstbestandje te maken over de lidmaatschapsvoorwaarden dat makkelijk in de bestaande tekst gevoegd kan worden. Van de Vendel zal de leden die in de buurt van een academie wonen opbellen om hen te vragen zich bij de eindexamens actief als Kringlid te manifesteren.

8. Het beleidsplan

Het beleidsplan 2008 is opgenomen in het Jaarverslag 2007. Corrie van de Vendel zegt in haar toelichting dat het organiseren van tentoonstellingen door het bestuur als dé gezichtsbepalende activiteit van de Kring wordt beschouwd. Het kost echter veel werk: hulp en assistentie van alle leden is zeer welkom.

Het voornemen om tot een Nationale Beeldendag te komen zou de Kring in één keer op de kaart kunnen zetten. Uitgangspunt is dat de Kring vooral als initiator optreedt terwijl een andere organisatie de concrete uitwerking op zich zou moeten nemen. Als het voorbereidende werk verricht is, kan een onafhankelijke stichting in het leven worden geroepen om de beeldendag verder vorm te geven. Suggesties met betrekking tot structuur, in te schakelen netwerken en organisatie zijn van harte welkom. Van Loo denkt dat een uitgebreid essay over beeldhouwkunst

noodzakelijk is om een sponsor of zakelijke partner voor het plan van een Nationale Beeldendag te interesseren.

Opdrachten

Een andere belangrijke activiteit van het bestuur is het stimuleren van opdrachtmogelijkheden. Nu het traditionele overheidsbeleid terzake met bijbehorende regelingen nagenoeg teloor is gegaan met privatisering als de grote boosdoener, is er ruimte voor de Kring om een rol op te eisen in het kunstbeleid. De gezamenlijke know-how van de leden kan een belangrijke bijdrage betekenen. Een van de aanwezigen vraagt hoopvol of dat betekent dat de Kring een beroep kan gaan doen op budgetten? Van Loo denkt dat dat er voorlopig niet in zit, maar ondertussen moet wel worden gekeken naar verbetering van de manier waarop de Kring toegang tot budgetten kan krijgen.

Onderling contact

Met betrekking tot het onderlinge contact van de leden kan het forum van de website een interessante rol gaan spelen. De atelieravonden (elkaars atelier bezoeken) worden echter slecht bezocht. Is men niet in elkaars werk geinteresseerd? vraagt Van de Vendel. Uit reacties van de aanwezigen blijkt dat men het een goed idee vindt, maar dat praktische bezwaren vaak de doorslag geven: te ver weg of een ongeschikte datum. En wat als het gaat om een bezoek aan de

beeldentuin van Van Caldenborgh of een workshop bij Tetterode Glas? Positieve reacties alom: ja, doen! Thea van Vliet organiseert in haar deel van het land workshops Beeldenstorm waar nog maar een matige belangstelling voor lijkt te zijn. Toch is die er wel; een van de aanwezigen denkt dan ook dat workshops meer belangstelling trekken dan atelierbezoeken. Noodzakelijk is daarbij dat een en ander duidelijk en RUIM van te voren wordt aangekondigd!.

9. Ontwikkeling website

In dit verband kan de website natuurlijk een cruciale rol gaan spelen. Leden kunnen hun workshops en andere activiteiten daarop aankondigen: als men er ook via de site op kan inschrijven wordt snel duidelijk of er voldoende belangstelling voor is.

De vernieuwde website (www.nkvb.nl) functioneert inmiddels, dankzij tijdrovende inspanningen van de ‘websitegroep' die op de ALV 2007 werd samengesteld en bestaat uit Frode Bolhuis, Maria Schilder en Karen Santen. Er zijn nog wat startproblemen maar laat niemand zich daardoor weerhouden in te loggen (zie daarvoor de handleiding die alle leden per mail toegestuurd hebben gekregen). De site moet uiteraard nog groeien; er is veel mogelijk. De beheerders staan open voor

suggesties en ideën. Applaus van de aanwezigen voor de inspanningen van Dick Simonis en de complete websitegroep

10. Tentoonstellingen

In het Jaarverslag 2007 is een overzicht te vinden van de activiteiten van het bestuur op tentoonstellingsgebied en met name van de expositiecommissie bestaande uit Louis Nienhuis, Thea van Vliet en Berenice Witsen Elias. Zoals bekend is de tentoonstelling in Haaksbergen afgelast in verband met het niet toekennen van subsidie door de gemeente. Daarentegen is er weer wel een optie voor een tentoonstelling in Hoogeveen. De ‘Kringjuweeltjes' in Gulpen (kleine bronzen plastieken) is in voorbereiding, evenals de tentoonstelling in augustus in Pulchri, die

wordt gekoppeld aan DE VIERING VAN HET 90-JARIG BESTAAN VAN DE KRING. Dan is er nog de tentoonstelling in Bratislava, 26 juni - 31 augustus 2008. Over de deelnemerslijst van deze tentoonstelling is meningsverschil onstaan tussen Roland de Jong-Orlando en het bestuur. Op aandringen van de vergadering vertelt Van Loo hoe volgens het bestuur de gang van zaken is geweest. De Jong-Orlando blijft bij zijn standpunt. De vergadering besluit dat deze discussie een mooie testcase is voor de eerder aangenomen gedragscode,: binnen de Kring worden de fatsoensnormen in acht genomen; problemen en onduidelijkheden worden (voortaan) eerst voorgelegd aan het bestuur.

11. Verkiezing bestuur

Het interimbestuur heeft de smaak te pakken. De bestuursleden stellen zich als team beschikbaar voor de komende drie jaar, met de mogelijkheid van tussentijds aftreden. Het team wil er graag nog twee leden bij. Werklast: 1 x per maand een vergadering en voor de rest emailverkeer. Waarom wil men eigenlijk met negen leden besturen? vraagt Jeroen Damen. Volgens Simonis is bij iedere te organiseren tentoonstelling één bestuurslid betrokken; noodgedwongen omdat er anders te weinig van de grond komt. En dat vreet tijd. Daarom nogmaals de oproep aan alle leden om zich voor de Kring in te zetten waar en wanneer zij maar kunnen. Alle interimbestuursleden worden bij acclamatie tot bestuurslid gekozen voor een periode van drie jaar.

Joop Haring waarschuwt dat hij eind 2008 wil aftreden: liefhebbers voor zijn functie van penningmeester worden vast uitgenodigd zich te melden. Dick Simonis belooft dat de oproep voor nieuwe bestuursleden op de website komt. Ook zijn mensen nodig die redactietaken ten behoeve van de site op zich willen nemen. Ook die oproep komt op de website.

12. Rondvraag

Hulde aan het bestuur dat het afgelopen jaar onvoorstelbaar veel werk heeft verzet.

De voorzitter dankt de aanwezigen en sluit de vergadering.