Ons kersverse Kringlid Wil van Blokland heeft een recedency in China. Zij doet verslag.
Beste collega’s,
De artist in residence San Bao in Jingdezhen, China is geweldig. De werkplek ligt iets buiten de stad, een soort paradijsje. Er zitten veel buitenlandse en Chineze kunstenaars in een groot houten complex, waar iedere vierkante meter een stilleven is. Het is traditioneel gebouwd met allerlei balkonnetjes, trappetjes, een restaurant en een bar, een winkeltje, een galerie en studio’s. Alles met zorg en aandacht met de hand gemaakt. Er werken wel dertig man om de tent te laten draaien. Ieder heeft een grote kamer met wireless internet en een electrische deken, die heb je hier wel nodig, want er is geen verwarming. Overdag is dit geen punt, de zon schijnt overvloedig in deze mooie vallei. Er is een ijzeren ritme, ‘s morgens om half acht yoga, half negen ontbijt en dan de studio in. Om twaalf uur een uitgebreide lunch met de heerlijkste gerechten en dan weer de studio in en om zes uur weer smullen.
Na het eten gaat iedereen naar de bar, stevige chineze borreltjes drinken of de zware zoete plumwine. In de bar zijn vaak lezingen van de kunstenaars die hier werken. Ik heb naast mijn eigen werk de powerpointpresentie van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers laten zien van het project "Firing objects" deze zomer in Boom, België. In deze omgeving met allemaal "experts" op het gebied van klei, was dit een hilarisch gebeuren. Het werk van de meeste kunstenaars hier is zeer verhalend, dat past ook goed in de chinese traditie. In de studio zijn vele assistenten, helaas maar weinig engelssprekenden. Het is dus erg wennen om mijn draai te vinden. Er wordt voornamelijk met porselein gewerkt. Deze klei werkt eigenlijk niet voor handvormen zoals ik gewend ben. Het wordt vaak gegoten of er wordt gedraaid. Het is erg inspirerend voor me om op een hele andere manier te werken. Ik heb nu een aantal mallen laten maken en doe zelf van allerlei testen in de tijd dat de malllen drogen. Alles kun je hier laten doen, alles is binnen no time geregeld, als er een vertaler in de buurt is. Ik hoop dat ik genoeg tijd heb om mijn werk te stoken. Anders is dat een goede reden om terug te gaan naar deze paradijselijke plek.
In de stad Jingdezhen lijkt alles gericht op de porseleinindustrie. Overal zie je fabriekjes , kwastenmakerijen en glazuurwinkels. Er zijn prachtige gereedschapjes te koop. Op karren worden de mooiste en grootste vazen door de stad vervoerd en daar rijden dan de auto’s en de electrische brommertjes, die dus niet meer brommen, een beetje tussendoor. Oud en nieuw lopen zo door elkaar dat het lijkt of de chinezen in een klap 30 jaar hebben overgeslagen. Vanuit San Bao (de artist in residence) worden allerlei uitstapjes georganiseerd, dus ik heb al veel kunnen zien van al die verschillende porseleinfabrieken, kleimaalderijen, authentieke dorpjes. Maar er zijn zeker ook moderne fabrieken, galeries en tentoonstellingen met hedendaags werk. Als je met klei wilt werken, is dit een superplek. Kosten 300 dollar per week, inclusief de meeste assistentie, kamer, studio, yoga en eten en alle faciliteiten. Oven stoken kost ongeveer van 50 tot 100 dollar. Het hangt af van de grootte van de werkstukken en de gewenste stooktemperatuur.
In Jindezhen is nog een andere residency, die noemen ze de "pottery workshop". Deze term is misleidend, want het is een zeer geoutilleerd atelier met kamers, waar echt van alles mogelijk is. Daar werken op dit moment alleen buitenlandse kunstenaars. Er wordt iedere dag gestookt in een gezamelijke oven, waar ieder uit de stad zijn werk naar toe kan brengen. Deze residency wordt door Amerikanen geleid. Er zijn altijd goed Engelssprekende assistenten aanwezig. Het is minder mooi dan San Bao, maar voor het werk effectiever.
Binnenkort meer nieuws en hopelijk met foto's van mijn baksels, groeten van Wil