Oproep voor de NKvB expositie bij Beeldenpark Vijversburg in 2016
De succesvolle NKvB expositie in 2012 op het landgoed Vijversburg in Tytsjerk krijgt een vervolg! In het voorjaar van 2016 geeft Vijversburg de NKvB opnieuw de ruimte. De grootscheepse uitbreiding met 16 hectare park en de restauratie en uitbreiding van de gebouwen zijn dan afgerond.
Op de website www.vijversburg.nl is veel informatie te vinden over deze unieke locatie, de historie en het bijzondere uitbreidingsproject. Een nieuwe sprong in de tijd en de geschiedenis van deze bijzondere plek in het centrum van Friesland waar wij als beeldhouwers bij mogen zijn.
Als thema voor deze expositie is gekozen Dwaaltijd.
Dwaaltijd kent veel gezichten bijvoorbeeld:
- Onverwachte dwaaltijd. Je gaat ergens heen. Bent te vroeg en er ontstaat plotseling ruimte voor gedachten, voor onverwachte ontmoetingen….. ineens is er tijd voor detail….zie je iets wat je eigenlijk wel kende, maar altijd aan voorbij liep.
- Geplande dwaaltijd. Je leven, je werk is zo ingericht dat regelmatig dwaaltijd wordt ingepland.
- Dwaaltijd bestaat niet voor je…. krijgt geen ruimte.
- Dwaaltijd is………
In verband met de op te zetten financiering beginnen wij al vroeg met de voorbereidingen en de organisatie van deze tentoonstelling en vragen dan ook om op korte termijn je aan te melden voor deze expositie. De aanmelding moet bestaan uit een (schets)ontwerp/voorstel en/of foto's van bestaand werk waaruit een duidelijke relatie met het thema blijkt. Vergeet niet het formaat of een indicatie ervan aan te geven. Bij voorkeur worden meerdere werken per kunstenaar geëxposeerd.
Ook speciale plaatsingsvoorwaarden zoals kwetsbaarheid, een speciale fundering, plaatsing op een speciale plek, een speciale ondergrond, graag vermelden. Kortom, maak een duidelijk en haalbaar plan want na de selectie kunnen grote afwijkingen van het plan niet meer door de jury worden geaccepteerd. Overleg is natuurlijk altijd mogelijk.
De jury bestaat uit een kunsthistorica, kunstenaar en kunstenaar/lid van de kring. De uitslag van je inschrijving kun je begin november verwachten.
Vergoeding
Het werk dat geplaatst wordt, is verzekerd en de transportkosten worden vergoed. Voor de grotere transporten moet overleg worden gepleegd (misschien kan er een combinatie transport rijden). Ook kun je 2x reisgeld declareren. Het aantal gereden kilometers x 19 cent. Bij het plaatsen van de werken kunnen we assistentie vragen aan de medewerkers van Vijversburg.
In de begroting wordt stageld per persoon opgenomen, maar zoals bekend is wordt de financiering steeds moeilijker waardoor we geen zekerheid kunnen geven over het toekennen en /of de hoogte van het bedrag.
Tot uiterlijk 21 oktober 2014 kun je je aanmelden voor deelname aan Vijverburg 2016 bij This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Meesturen: duidelijk schetsontwerp en/of foto's van 1 of meerdere beelden in relatie tot het thema “Dwaaltijd”. Vermeld formaat en materiaalkeuze. Vermeld ook je www.adres.
Namens de tentoonstellingscommissie Vijversburg/NKvB
Lia Versteege This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
contactpersoon kunstenaars Anki v.d. Kamp This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
UMF herdenkt 350 Jaar Maria van Pallaes
Prijsvraag voor ontwerp lantaarnconsole
Op 23 oktober 2014 is het precies 350 jaar geleden dat Maria van Pallaes kwam te overlijden. Als regent van de Fundatie van Maria van Pallaes wil het Utrechts Monumentenfonds (UMF) dit moment niet ongemerkt voorbij laten gaan. Een rijk gebeeldhouwde lantaarnconsole moet volgend jaar aan haar herinneren, dichtbij
de plek waar Hendrick Bloemaert destijds zijn beroemde scène van de voedseluitreiking aan de armen schilderde. Via een prijsvraag roept het UMF kunstenaars op om te komen tot een schetsontwerp voor een console. Nuttige informatie over deze prijsvraag én Maria van Pallaes is te vinden op www.utrechtsmonumentenfonds.nl.
Particulieren speelden in de loop der eeuwen een belangrijke rol in de armenzorg. Ook Maria van Pallaes was zo’n weldoenster. Om arme mensen een dak boven hun hoofd te bieden richtte ze twaalf markante huisjes op aan de Agnietenstraat: de Cameren van Maria van Pallaes. In elk huisje woonde een echtpaar of twee mannen of twee vrouwen. Via haar eigen fundatie zorgde Maria van Pallaes dat haar initiatief ook na haar dood werd voortgezet. In de fundatiebrief bepaalde Maria tevens dat de bewoners van de huisjes ieder jaar 'een mudde weyts (= tarwe) mit een half vierendeel Meysche boter', 25 pond 'soete melcks kaes en daertoe twintigh sacken torff' zouden ontvangen. Zo heeft Maria van Pallaes er gedurende 350 jaren aan bijgedragen dat vele armen een huisje met een dak en een bed(stee) hadden en in ieder geval een minimum aan voedsel en brandstof. Reden genoeg om haar nu te eren met een artistiek werk in de openbare ruimte.
Professioneel werkende, beeldend kunstenaars worden uitgenodigd om uiterlijk 5 september 2014 een creatief schetsontwerp in te dienen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Uit alle inzendingen zal een jury van deskundigen drie genomineerden selecteren. Zij mogen hun ontwerp visualiseren en ontvangen daarvoor een onkosten vergoeding van € 1.000. Het winnend ontwerp wordt op de dag van de herdenking bekend gemaakt. Het UMF stelt € 10.000,- beschikbaar voor het realiseren van de console in Belgisch hardsteen. De gerealiseerde console wordt in het voorjaar 2015 onthuld.
Over consoles
De lantaarns boven de werven langs de Utrechtse grachten zijn geplaatst op een blok steen dat over de muur uitsteekt. Deze ‘kraagstenen’ zijn vanaf 1953 verfraaid met prachtig beeldhouwwerk, de consoles. Stuk voor stuk verhalen deze over de geschiedenis van Utrecht, de Utrechtse legenden en over de bouwwerken en huizen langs de grachten. Diverse kunstenaars hebben destijds een of meerdere consoles vervaardigd. De laatste, met beeldhouwwerk verrijkte, lantaarnconsole werd vroeg in de jaren tachtig geplaatst, ruim dertig jaar geleden. In het kader van 350 jaar Maria van Pallaes is het de bedoeling om een hedendaagse console te vervaardigen onder de lantaarn bij de Servaasbrug. De nadrukkelijke wens om te komen tot een hoge, artistieke kwaliteit is reden geweest tot het instellen van een prijsvraag. De locatie van de console en het onderwerp stelt de kunstenaars immers voor een boeiende uitdaging. Zo moet de harmonieuze verbinding van de hedendaagse kunst met het verhaal van de historische armenzorg en de eeuwenoude, gerestaureerde grachten en werven, tot de verbeelding spreken. Daarnaast is de vervaardiging van een gebeeldhouwde console in Belgisch hardsteen niet iets vanzelfsprekends: het vereist een bijzonder vakmanschap.
Oproep deelname expositie Kasteel-Museum Sypesteyn in 2015
Best Kringlid,
Zoals je in de agenda van de laatste ALV al hebt kunnen lezen heeft de Kring een aantal exposities gepland, waaronder één op Kasteel-Museum Sypesteyn (spreek uit: Siepestijn), schepping van jonkheer Henri van Sypesteyn (1857-1937) in Loosdrecht (www.sypesteyn.nl).
Gepland is een tentoonstelling van monumentaal werk buiten in de beeldentuin. Voor klein of kwetsbaar werk is er een uitwijkmogelijkheid binnen, met dien verstande dat deze werken worden ingepast in de vaste opstelling van het historisch museuminterieur en alleen in het kader van een rondleiding van het museum zijn te bezichtigen. Daarnaast optioneel een kleiwerkperiode van eind juni tot begin oktober 2015 in een weiland achteraan het park.
De werktitel van de expositie is Gebakken beelden, de Nederlandse Kring van Beeldhouwers te gast op Sypesteyn. Kader is het Sypesteyn-motto: Ware harmonie tussen kunst, natuur en historie. Het historische tuinencomplex bestaat uit een aantal deeltuinen: singels, een dameskolfbaan, een slottuin naar ontwerp van Crispijn de Passe, een boomgaard, een park en een bos. Het Kasteel-Museum beheert bijzondere collecties porselein, oosters en Europees, waaronder een grote verzameling Loosdrechts. Dit vormde de aanleiding voor het thema. Het centrale, beeldvormende materiaal zal daarom klei/keramiek moeten zijn, dus gemengde technieken zijn toegestaan mits de gebakken klei daarin duidelijk de hoofdrol speelt.