Menu

Beeldententoonstelling vrouwenfiguren bij RKD met beeld van Willem Reijers

RKD, Den Haag, van 24 februari tot 4 september 2012

Het RKD, Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Prins Willem Alexanderhof 5 (KB-complex), 2595 BE  Den Haag, geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 - 17.00 uur toont voor de negende keer (2012) een selectie van beelden uit Museum Beelden aan Zee, Den Haag. Ditmaal drie verschillende interpretaties van de vrouwelijke figuur. Het ruwe, rauwe beeld van Rennertz versus de zinnelijke zachte vormen van Mostard en Reijers’, voormalig (bestuurs-)lid NKvB sterk gestileerde monumentale vrouw.

De drie vrouwenbeelden verschillen in techniek en materiaal. Voor de Galatea heeft Rennertz een boomstam met een kettingzaag bewerkt, terwijl Mostard hout eindeloos vijlt, schuurt en laag voor laag bewerkt. Reijers’ beeldhouwde zijn gestileerde monumentale beeld uit Frans kalksteen naar een naturalistische voorstudie van gips.

De beeldhouwer Wilhelmus, Lodovicus “Willem” Reijers (1910-1958) werkte eveneens op een traditionele manier. Na een ontwerp in gips, maakte hij een voorstudie op ware grootte, die hij daarna in Frans kalksteen hakte. Reijers kreeg de opdracht voor het bevrijdingsmonument van de Gelderse gemeente Vorden in 1948. Reijers experimenteerde in zijn vrije werk met abstractie en ruimtelijkheid, maar greep voor deze opdracht terug op een oud motief, een naakte vrouw die de Nederlandse vlag ophoudt. Dit thema had hij tijdens de oorlog in 1943 meerdere keren gebruikt. Het eerste ontwerp was een ingetogen vrouwelijk naakt ten voeten uit met een gestileerde vlag in de linkerhand. Dit ontwerp werd door de gemeente afgekeurd, het Vordense comité had kennelijk moeite met naakt in de openbare ruimte. Het uiteindelijke monument in steen toont de gestileerde figuur van een boerin in Vordense klederdracht, die de vlag voor zich uit draagt.

Foto: Willem Reijers, Treurende vrouw met vlag halfstok (1949), steen 154 x 48 x 51 cm

Zie verder www.rkd.nl