Menu
20161206StephanieRhodePorseleinenHuizenDe gemeente Amstelveen heeft twee werken van kunstenaar en NKvB-lid Stephanie Rhode aangekocht als cadeau voor Koningin Mathilde en Koningin Maxima 
 
Majesteit Koning Filip der Belgen en Hare Majesteit Koningin Mathilde zijn in november 2016 op staatsbezoek in Nederland geweest. Als onderdeel van dit bezoek komen  Koningin Mathilde en Koningin Maxima op 29 november 2016 naar Amstelveen en brengen een bezoek aan het Cobra Museum. Burgemeester Mirjam van ’t Veld: “Het is voor Amstelveen een bijzondere eer dat beide koninginnen een bezoek brengen aan onze stad. Wij kunnen zo laten zien dat Amstelveen met het Cobra Museum op cultureel vlak veel te bieden heeft. Tevens toont Amstelveen met dit buitenlandse koninklijke bezoek opnieuw haar internationale karakter.” 
Ter gelegenheid van dit bezoek aan Amstelveen en het Cobra Museum wordt beide koninginnen een cadeau aangeboden door de gemeente. Hiervoor heeft de gemeente Amstelveen, in opdracht van burgemeester Van ’t Veld, twee kunstwerken van beeldend kunstenaar Stephanie Rhode, bekend van haar kunstprojecten in binnen- en buitenland, aangekocht.  
 
Het cadeau bestaat uit twee porseleinen huizen (h: 16cm) die Rhode in 2014 tijdens haar verblijf in China heeft gemaakt. Dit deed zij in Jingdezhen, de oudste porseleinstad van China. In deze bijzondere stad heeft Rhode voor een korte periode gewerkt en daarbij het, in haar werk terugkerende thema ‘Huizen’, omgezet in Chinees porselein. Hiermee heeft ze uiteindelijk   een gelimiteerde serie porseleinen huizen van uiteenlopende texturen tot stand gebracht, variërend van Chinese celadon-glazuur en blauw-witte beschildering, tot huizen die stekels en noppen hebben. 
 
In het werk van Stephanie Rhode gaat het over levensvragen, over de mens als wezen en de levensweg die een mens aflegt. Rhode beeldt dit uit op een monumentale manier. Zij laat in de vorm van installaties filosofische gedachtes zien. Thema’s die hierbij horen zijn onder andere herinneren, loslaten, stilstand, bewegingen en vergankelijkheid. Hiervoor werkt zij met verschillende symbolen, maar met name met het huis. Over het thema huis zegt de kunstenares: “Het huis is een terugkerend thema in mijn werk. De betekenis van dit symbool is ambivalent en laat ruimte  voor vele interpretaties. Ik heb een architecturale vorm gekozen voor veel van mijn sculpturen en installaties. Vorm en thema vallen samen”.  Ze omschrijft dat het huis voor iedereen een andere betekenis kan hebben, afhankelijk van de situatie. Een toeschouwer ervaart dit symbool op een bepaalde manier en deze ervaring kan ook weer veranderen naarmate de tijd verstrijkt. Het huis kan daarmee een afspiegeling vormen van iets waar iemand op een bepaald moment mee bezig is. Omdat deze ervaringen en percepties van toeschouwers zo belangrijk zijn, nodigt Rhode hen vaak ook uit om samen met haar te werken aan het ontstaan van een nieuw kunstwerk.   
 
Herhaling is een tweede aspect dat een bijzondere rol speelt in haar werk. Door herhaling wordt eenvoud duidelijk en dat zorgt voor meer herkenning en begrip. De installaties krijgen mede daardoor een meditatief en tegelijkertijd ook vergankelijk karakter. Vaak is dan ook alleen de documentatie van het project zelf blijvend. Rhode werkt regelmatig op plekken ver weg van museum en galerie. Dit doet zij om aan de ene kant kunst toegankelijker te maken voor een groter en breder publiek, maar aan de andere kant ook om het kunstwerk uit zijn vertrouwde omgeving te halen en daarmee een ander perspectief te bieden. 
 
Uitgangspunt voor de porseleinen huizen waren de zandhuizen, of eigenlijk de houten mallen voor die huizen, die Stephanie Rhode gebruikte voor het gigantische kunstproject “Sandhouseproject: Stillness, Movement and Transience” in Xiamen tijdens haar ‘artist in residence’-verblijf in Zuid-China. Daar heeft zij meer dan 3000 huizen van zand op het strand van Xiamen geïnstalleerd, samen met een honderdtal vrijwillige studenten van de Xiamen University. Kort na voltooiing van het werk  kwam de vloed en nam het kunstproject mee, waardoor alle huizen in een langzaam tempo verdwenen totdat er niets meer van over was. De intentie was om op die manier vergankelijkheid zichtbaar te maken.  Een deel van de symboliek en filosofie achter deze kunstprojecten en installaties zit ook verborgen in het porselein van de twee huisjes die op dinsdag 29 november door burgemeester van ’t Veld overhandigd zullen worden aan koningin Maxima en koningin Mathilde.