Pulchri Studio, Den Haag, 2 t/m 24 augustus 2008
(gelijktijdig met manifestatie Den Haag Sculptuur)
Het negentigjarige jubileum van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers wordt gevierd met een expositie in Pulchri Studio in Den Haag. De Kring gaat springlevend de honderd tegemoet, zo blijkt uit de tentoonstelling Tijd is Het.
Gastcurator Anne Berk, kunstrecensent en specialist in hedendaagse beeldhouwkunst, koos veertien kunstenaars die in verschillende media en stijlen werken. Van conceptuele kunst tot figuratie, van objectkunst tot installaties. Het thema is de verandering van de ruimte in de tijd, met als bijzonder aandachtspunt tijd, in relatie tot landschap en de vergankelijkheid van de mens. Als kapstok voor de tentoonstelling diende het conceptuele werk van Erik van Maarschalkerwaard,getiteld Het is tijd – Tijd is het, dat onze beleving van tijd ter discussie stelt.
Beeldhouwen betekent oorspronkelijk ‘houwen of weghalen van materiaal´, maar is tegenwoordig opgerekt tot het maken van ruimtelijk werk in de breedste betekenis van het woord. Sommige beeldhouwers werken in het spoor van de traditie met natuurlijke materialen als steen of hout, terwijl anderen bewust kiezen voor licht of nieuwe media, met alle betekenissen van dien. De Kring vertegenwoordigt een grote diversiteit aan stijlen en zowel jonge als oudere beeldhouwers. De leden hebben nationaal maar ook internationaal hun sporen verdiend, participeerden in symposia of voerden opdrachten uit.
In de geschiedenis van de Nederlandse beeldhouwkunst heeft de Nederlandse Kring van Beeldhouwers een belangrijke rol gespeeld. Bij beeldhouwen gaat het vaak om grote zware beelden en dat vraagt om samenwerking. De Kring werd in 1918 opgericht om de krachten te bundelen en samen te exposeren en die functie heeft de Kring 90 jaar later nog. Bekende beeldhouwers van het eerste uur waren Mendes da Costa, Mari Andriessen, Hildo Krop, Raedecker en Wenkebach.