Vlaamse antiquair Axel Vervoordt begint een groots project: de herinrichting van een oude mouterij in België, met luxe appartementen én kunstexposities, aldus het artikel in Elsevier no. 1, 7 januari 2012.
In Wijnegem, onder de rook van Antwerpen, gaat in januari een bijzonder project van start. Er verrijst hier een compleet nieuw dorp, Kanaal, op een groot historisch, industrieel terrein langs het Albertkanaal waar ooit de grootste mouterij van Europa stond. Ontwikkelaar van het project en eigenaar van het terrein is de Vlaamse antiquair Axel Vervoordt (64), die hier sinds 1999 al delen van zijn zaak onderbracht. Zijn idee om dit verlaten industriële terrein te doen herleven als ‘een groene oase’ voor wonen, werken en kunst, werd samen met drie architecten en een landschapsarchitect uitgewerkt.
Vervoordt is internationaal bekend als levenskunstenaar en interieurontwerper, en als verzamelaar van en handelaar in beeldende kunst en alles wat met wonen te maken heeft.
Zijn smaak is extreem eclectisch, en zijn verzamel- en handelsactiviteit beslaat zo’n vijftig eeuwen: van oud-Egyptische artefacten tot eigentijdse kunst en modern-vintage meubilair van 1900 tot in de jaren zestig van de afgelopen eeuw.
Vervoordt was al een bekende naam in de internationale antiekwereld, toen hij in 2007 de eerste van een serie exposities maakte tijdens de Biënnale-maanden in Venetië. Hij koos hiervoor Museo Fortuny, het palazzo en woonhuis van de Italiaanse ontwerper van (toneel)lampen, stoffen en mode Mariano Fortuny (1871-1949). Palazzo Fortuny was diens laboratorium, een Wunderkammer van verschillende verdiepingen vol meubels, kunst, stoffen en alle mogelijke woondecoratie en -objecten. Vervoordt op zijn beurt weet er met een deel van zijn eigen collectie moderne en hedendaagse kunst en objecten, en met bruiklenen van andere verzamelaars, sinds 2007 elke twee jaar een zeer eigentijds, poëtisch expositiespektakel van te maken.
‘Kanaal’ is van een extreem andere orde.
Enorme ruw-betonnen en bakstenen ruimtes, dikke betonpilaren en kale trappen op een modderig terrein vormen een opvallend complex dat uit het zachtglooiende weidse Vlaamse landschap aan de rand van een lintdorp omhoog rijst in de ongewone vormen van functionele industriebouw. Een van die gebouwen is sinds 1999 ingericht als grote toonzaal voor op maat gemaakte wegzaksofa’s en stoelen in witte burlap (jute) uit de Axel Vervoordt Home Collection, opgesteld tussen kunst en meubels uit alle culturen en eeuwen.
Voor Vervoordt telt vooral het ‘patina’ van de tijd, dat een object ‘tijdloos’ maakt en karakter geeft. Of dit nu primitieve boerenmeubels zijn uit de Alpen gemaakt door herders, Romeinse sculpturen, Chinees Mingporselein uit een onlangs gevonden scheepswrak, vintage-buisstoelen van Mies van der Rohe, een houten minimal-meubel van Dom van der Laan, een Fortuny-lamp, een Japans Zero-schilderij uit de jaren zestig van de vorige eeuw of een abstract doek van Vasarely.
Voor meer informatie zie: www.kanaal.be/nl
Kanaal “Becoming a city in the Country” Voor een volledige weergave van het artikel in Elsevier kunt u een mail sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |