We leven in de ongekende en onwerkelijke coronatijd. Ook voor de leden van de Kring staat alles op z’n kop. We exposeren niet, gaan niet naar tentoonstellingen en verdienen geen cent! Toch werken we gewoon door, het enorme voordeel van het kunstenaarschap!
Onze leden is gevraagd een impressie te geven van hun beeldhouwersleven in deze coronaweken/maanden.
Lees en bekijk hier belevenissen van deze tijd.
1 juni. Marina van der Kooi
Op pad 2
Aansluitend op het eerdere strandrol-foto van 20 april maakte van der Kooi een nieuwe zandafdruk van haar tweede afdrukrol.
29 mei. Marcel van Zijp
Verhuizing met upgrade
Vorig jaar december verhuisde beeldhouwer Marcel van Zijp uit Kollum zijn monumentale sculptuur “Blue Heaven's Boogie” van Alblasserdam (museum/beeldenpark Drechtsteden) naar het Friese Sexbierum.
In samenwerking met Stichting “Molen de Korenaar” zal de 4 meter hoge sculptuur van zwart graniet een plek krijgen in de stinsentuin bij de nabijgelegen molen en een upgrade ondergaan.
Zo is de sculptuur in een waterbassin geplaatst en zal deze worden aangevuld met nieuwe granieten platen, die worden voorzien van een gedicht van Syt Palma, verwijzende naar de zeespiegelstijging en bodemdaling ten gevolge van de gas- en zoutwinning in en om de Waddenzee. De integratie van het water zal een actieve rol spelen bij dit kunstwerk.
Op dit moment is Van Zijp bezig met het aanbrengen van de dichttekst die zal bestaan uit 160 uit de hand gehakte letters. Naar verwachting zal het kunstwerk begin augustus opgeleverd worden.
Meer informatie kunt u vinden op:
22 april. Henny van der Meer
Connection
Dit werk heb ik gemaakt in coronatijd.
Gemaakt van staal en gelast
h. 130 x br. 130 x d. 10 cm.
20 april. Marina van der Kooi
Op pad
Marina van der Kooi werkt, kijkt en vindt een goede tip.
Door middel van een rol afdrukken maken in zand, als oefening voor afdrukken in uithardend beton!
In Bergeijk, nabij Nijmegen, ligt dit geweldige tegeltableau van Ad Dekkers. Het bestaat alleen maar uit stoeptegels.
Het lag ooit in Gouda, werd vervolgens opgeslagen, en is nu door de gemeente Bergeijk geadopteerd en geplaatst nabij de voormalig fabriek van De Ploegh waar fraaie stoffen werden gefabriceerd.
Dit gebouw is ontworpen door Rietveld, en samen met dit meesterlijke plateau/ landschap er naast , publiek toegankelijk, is het een uitstapje waard.
(Hof 82 | 5571 CC Bergeijk)
4 maart. Marti de Greef
Creëren
Foto’s van mijn atelier 4 maart 2021.
Foto 1 Resultaten van de lockdown! Niet exposeren dan maar creëren!!
Foto 2 Klaar voor de gieterij, bronsgieterij Welten (voorheen Boerekamps).
Foto 3 Mijn beeld Artemis heeft een permanente plaats gekregen in Cuijk.
23 februari 2021. Lia Versteege
Celklusters
23 januari 2021: dick simonis
Object192 (in situ)
4 juni. Linda Verkaaik
Aanraken
Mijn beeld is gemaakt voor Bartimeus, het blinden, slechtziende instituut.
Vorig jaar 15 mei had het aan de wand van een nieuw zorghuis te Ermelo zullen hangen, maar de wand bleek toch niet geschikt.
Er is gezocht naar een andere lokatie en gevonden aan de nieuwbouw van het medische centrum van Bartimeus in Doorn.
Nu in deze tijd krijgt het Handen beeld wel een heel mooie nieuwe laag erbij, nu het aanraken niet meer aan de orde is
-handen die overgaan in vogels.
uitgespreid als een zwerm over de gehele wand...toch de link naar de ‘klimwand’.
De handen voor de hulp bij slechtzienden,
Maar ook de handen van de tast van de slechtzienden zelf
Handen die overgaan in vogels, vleugels: de link naar het andere beeld in Doorn, waar de vleugels de handen verbeelden.
En de link naar de tuin. de handen om te tuinieren en de vogels aldaar.
De link naar het vervliegen van de tijd...uiteindelijk ‘vliegen we allemaal op weg naar...’
Het glinsteren van het aluminium, en de reflectie van de acrylaat handen, zal voor mensen die niet 100% blind zijn net iets opleveren.
15 mei. Raymond Hirs
Essentie
Coronatijd: Collage Covid19 V14 Back to the essentials 2020
13 mei. Petra Boshart
Coronatijd
Vers van de pers
13 mei. Henny van der Meer
Concentratie
Dit is het werk wat ik net af heb gemaakt in rustige concentratie.
Het materiaal is staal
ZT
h. 115 x br. 75 x d. 12 cm
11 mei. Marcel van Zijp
Vrijheid
Eind vorige maand leverde ik de plaquette af bij foundation LAD/ Land Art Delft die ik in opdracht maakte ter gelegenheid van 75 jaar Vrijheid.
Aanvankelijk was het de bedoeling deze te plaatsen bij de sculptuur/installatie van Ohno Kouji .
Door het nu reeds bekende covid-19 zal de onthulling van het werk nu op later tijdstip plaatsvinden: in augustus/september, dan is het precies 75 jaar geleden dat de capitulatie door Japan een einde maakte aan de 2e wereld oorlog.
Verder is er in de galerie van het LAD op dit moment een tentoonstelling te zien met klein werk van mij.
Deze tentoonstelling is vooralsnog alleen digitaal te zien op you tube https://www.youtube.com/watch?v=cUGXp-87yOw&fbclid=IwAR1nFtdncFuTDhERxJRp73wWJhu3loXjIq. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid of deze ook open te stellen via een tijdslot.
De beeldenroute in het buitengebied van het LAD zijn het hele jaar vrij toegankelijk te zien, evenals die in de Hortus Oculus (belevingstuin voor blinden en slechtzienden. Op beide sites zijn er sculpturen van mij te zien.
9 mei. Babette Degraeve
Verlangen
"je t’embrasse", vrolijke en onvoorwaardelijke liefde en geborgenheid, knuffelen en elkaar gaarne zien. Kom hier dat ik u kus.
15 april. Cissy van der Wel
Licht
Net gereed.
Titel: Where the light is
14 april. Gonda van der Zwaag
Naar huis
Van der Zwaag maakte dit beeld net met Pasen af.
Naam: CARRY ME HOME
Materiaal: Gemengd
Afmeting: 93 cm hoog
13 april. Yke Prins
Toeschouwers
Ik stond naar ze te kijken. Die macabere, wonderlijke en vervreemdende aardwezens van Germaine Richier. Mooi ruim opgesteld in de zonovergoten grote zaal van Beelden aan Zee. ‘Orkaan’ en ‘Storm’, onheilspellende figuren die uit een moeras op lijken te doemen om ons te waarschuwen of te verontrusten. Kijk je beter dan zie je plantaardige afdrukken of gekraste tekeningen in de huid. Andere beelden zitten te spelen met de ruimte, met hun stakerige lijven en knokkige handen. Half plantaardig, half menselijk zitten zij in de meest vreemde houdingen. Terwijl ik sta te genieten van de aanwezigheid van de beelden, die hun eigen universum om zich heen hebben gaat mijn telefoon. Het Kunstmuseum sluit per direct, morgen hoef ik niet te werken. Vlak daarna sluiten alle musea, ook Beelden aan Zee een dag voor de opening van deze tentoonstelling.
Wat is kunst zonder toeschouwers? Die is niet.
Ik stel mij Beelden aan Zee nu voor. Het zonlicht valt overvloedig door de grote terras ramen, werpt plagend zeelicht door de dakramen en in dat licht is het oeuvre van Germaine Richier voor eeuwig aan zichzelf overgeleverd. ‘Orkaan’ en ‘Storm’ lopen hun route door de zaal tot ze tegen de muur aanbotsen, draaien zich en lopen weer een route terug. De takachtige vingers van vele figuren zijn wonderlijke spelletjes aan het spelen met hun touwtjes. Zonder gezicht ontstaat hun waarneming hun waarneming van de ruimte door hun touwen heen en weer te gooien; omhoog, omlaag en weer tussen de het lichaam gespannen. Een ‘vleerbladmuis‘ vliegt rond en gebruikt zijn sonor. Zo bewegen zij, half mens, half uit de aarde gerezen met modder en plantaardige resten klevend aan hun huid.
De opstelling was heel mooi toen ik als enige de tentoonstelling nog zag, vlak voor de geplande opening. Nu heerst er de stilte. Als de deuren weer geopend worden weten wij niet wat we terug zullen vinden. Zal alles nog hetzelfde zijn? Zullen wij nog op dezelfde manier kijken?Als het publiek de werken weer leven gaat geven door te kijken, te voelen, er omheen te bewegen en te interpreteren, wat zullen zij zien?
Ik stel me elke nacht voor wat er gaande is in die museumzaal. De beelden hebben bizarre gedaantes ik zie ze rondlopen, kruipen, vliegen. Ze nemen steeds andere plekken in, staan te giechelen op de groene sokkels voordat ze eraf springen. Ze klauteren op de ijzeren balken van de dakconstructie met hun lange armen. ‘Orkaan’ en ‘Storm’ vervolgen onverstoordbaar hun gang voorwaarts. Het museum is gelukkig dicht dus ze kunnen niet de stad intrekken. Maar als dat mogelijk zou zijn zouden ze zich vermengen met onze onrust. Zich in onze hoofden zetten en daar plekken in gaan nemen zoals dat bij mij gebeurt. Want iets in het werk van Germaine Richier past naadloos bij deze Corona crisis. Dat wij niet losstaan van de natuur en dat de natuur in ons zich manifesteert en dat wij niet zoveel grip hebben als wij zouden willen als mens. ‘Orkaan’ raast rond over de wereld en ‘Storm’ code rood over Den Haag maar in Beelden in Zee is het stil. Of toch niet……………..
De expositie van Germaine Richier in Beelden aan Zee is tot en met 7 juni………………..verlengd……
13 april. Catharina van de Ven
BOX HUG BYE
Dit object hing vorig jaar in Museum De Fundatie in Zwolle tijdens de Europa zomerexpositie. Het werk verbeeldt de open grenzen, het contact tussen (jonge) mensen onderling, de begroeting.
13 april. Marina van der Kooi
Composities aan de wand
Van der Kooi ontwierp een tegel van 15 bij 15 cm en maakte daarvan gietsels in beton, cement, en gietklei.
Met 4 tegels maak je al verschillende composities.
Met 6 tegels kun je nog meer....
De tegels zijn ook te bestellen. Op dit moment is er keuze tussen cement, witte gebakken klei , en een prachtige (milieuvriendelijke) acryl-kunststof die oogt als roze marmer.
Elke tegel is handgemaakt en gesigneerd. Neem contact op met Marina van der Kooi voor meer informatie.
12 april. Wim Bakker
Genesis revisited