In het aanstaande nummer van Beeldenmagazine leest u recensies over een aantal interessante tentoonstellingen specifiek gericht op beeldhouwkunst. Zo wordt o.a. de tentoonstelling Het begin van een nieuwe wereld in Kröller-Müller Museum beschreven. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van de moderne sculptuur zien door de ogen van Bram Hammacher, directeur van het Kröller-Müller Museum van 1948 tot 1963.
In het Stedelijk in Amsterdam vindt de tentoonstelling Hybride Sculptuurplaats. Deze tentoonstelling toont hoe de beeldhouwkunst is veranderd sinds 1990. De titel verwijst naar het feit dat bijna geen van de werken eruit ziet als een
beeldhouwwerk in de klassieke zin: de kunstenaars werken op het snijvlak van sculptuur en schilderkunst, performance, videokunst en design.
Charlotte van Pallandt, een als traditioneels bekend staande beeldhouwer, maakte in een vrij late entree in de Nederlandse kunstwereld: zij was de 50 al gepasseerd toen haar werk in een museum werd getoond. Nu is haar werk in De Fundatie te zien. Naast Van Pallandt kunt u beschrijvingen lezen van tentoonstellingen van herman de vries,
Peter Struycken en Henk Visch.
Ook de buitententoonstellingen komen weer aan bod in dit nummer. Zo presenteert ArtZuid, met als thema De tuinen van Amsterdam Zuid, meer dan zestig figuratieve beelden en ruimtelijke installaties. Daarnaast worden de Beeldengalerij
Haarlem, DeHeemtuin verbeeld in Leiderdorp en Playground in Heerjansdam besproken.
In dit nummer ook, zoals gebruikelijk, aandacht voor kunst in de openbare ruimte. Zo kreeg Fons Schobbers de opdracht van de gemeente Venlo om een nieuw beeld langs de oevers van de Maas te plaatsen en werd het werk van Ad Dekkers herplaatst in Bergeijk.
Dit en nog veel meer kunt u, naast onze vaste rubrieken ‘Verborgen schatten’, ‘Cross-overs’ en ‘Boeken’, lezen in het nieuwe nummer van Beeldenmagazine dat 29 juni a.s. verschijnt.
www.beeldenmagazine.nl