Menu

Nieuws

20191003NKvBDordrechtSymposium en boekpresentatie Sector Dordrecht Nederlandse Kring van Beeldhouwers
 
De Sector Dordrecht van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers bestond in 2018 veertig jaar. Ter gelegenheid daarvan werd in het Dordrechts Museum de tentoonstelling Omzien gerealiseerd met werk van de twaalf leden van de Sector.
Nu is er ook het boek In materie verbeeld, waarin het werk van deze twaalf kunstenaars in woord en beeld wordt gepresenteerd en waarin wordt teruggeblikt op de voorbije periode. Het boek wordt op vrijdag 11 oktober aangeboden aan mr. A. W. Kolff, burgemeester van Dordrecht. Op zaterdag 12 oktober wordt een symposium georganiseerd over de positie van de kunstenaar 40 jaar geleden en nu. Dit symposium is bedoeld voor kunstenaars, beleidsmedewerkers en geïnteresseerden in de kunstenaarspraktijk van gisteren en vandaag. 
 
VRIJDAG 11 OKTOBER 2019
In materie verbeeld – 
40 jaar Sector Dordrecht Nederlandse Kring van Beeldhouwers
Het eerste exemplaar van het boek wordt overhandigd aan mr. A.W. Kolff, burgemeester van Dordrecht, door beeldend kunstenaar Maria Glandorf, 
een van de leden van de Sector Dordrecht van de NKvB, op vrijdag 11 oktober 2019, 17.00 uur in de wijnbar van het Dordrechts Museum, Museumstraat 40, 3311 XP Dordrecht.

Zie ook de uitnodiging boekpresentatie
 
ZATERDAG 12 OKTOBER 2019
Symposium over de positie van de kunstenaar 40 jaar geleden en nu.
Van 13.00 tot 17.00 uur in de grote zaal van het Dordrechts Museum, Museumstraat 40, 3311 XP Dordrecht.
 
Programma
Het symposium is een tweegesprek tussen twee generaties ruimtelijk werkende kunstenaars. Een symposium waar niet alleen over, maar vooral ook met en door de kunstenaars wordt gesproken.
• Inleiding: Esther van Rosmalen van Stichting Witte Rook in Breda: Hoe overleeft de (jonge) kunstenaar van nu / positie van de kunstenaar.
• Oudere kunstenaar aan het woord over ervaringen over en visie op de kunst- en kunstenaarspraktijk van toen en nu.
• Jonge kunstenaars aan het woord over hun visie op de kunst-  en kunstenaarspraktijk van nu.
• Open discussie, ronde tafelgesprek.
 
• 16.30 uur: Presentatie en signeren van  het boek In materie verbeeld - 40 jaar Sector Dordrecht Nederlandse Kring van Beeldhouwers. Met werk van Lucien den Arend, Joop Beljon, Henk van Bennekum, Jan Asjes van Dijk, Maria Glandorf, Cor van Gulik, Ewerdt Hilgemann, Jane Leeuwenburgh, Ian Pieters, Marry Teeuwen, Roel Teeuwen en Jan Timmers. 

Zie ook de uitnodiging Symposium
 
20191002WachterRobSchreefelHet beeld Wachter blijft behouden voor de stad Amersfoort en de buurt Coninckstraat!
Dankzij de brede steun van bewoners en organisaties, heeft de gemeente Amersfoort het beeld van Rob Schreefel aangekocht. Het Prins Bernhard Cultuurfonds en het K.F. Hein Fonds hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Het robuuste kunstwerk staat voor Galerie De Ploegh: kunstenaar Rob Schreefel heeft er deze zomer een bank bij geplaatst. Dankzij een bijdrage van het Buurtbudget kan deze 'beeld-bank' twee jaar blijven staan, zodat Wachter een rust- en ontmoetingsplek wordt voor iedereen. 
 
20190928Lezing Beeldhouwkunst
Minnie Folkersma en Mieke Kleinendorst organiseren een aantal lezingen in het atelier aan de Plantage Muidergracht 107b te Amsterdam (voormalig atelier Hildo Krop).
 
De tiende lezing heeft als onderwerp:  
                                  
“WAAR MOET DAT HEEN, HOE ZAL DAT GAAN”
 
Beeldhouwkunst in de Lage Landen 1940-1960
 
 
De Tweede Wereldoorlog vormt, niet alleen voor de beeldhouwkunst, een dikwijls pijnlijke cesuur. Carrières werden wreed afgebroken (Van der Veen, Limpers, Henriët, Van Hall) en na de oorlog ontstaat er, scherper dan tevoren, een stromingenstrijd. Vooraanstaande opleidingen zoals Amsterdam en Maastricht getuigen van verschillende inzichten en de opkomst van (internationale) manifestaties van beeldhouwkunst in de openlucht bereiken een veel groter en nieuw publiek. Sonsbeek en Middelheim getuigen voor het eerst van een visie die niet beperkt blijft tot een chauvinistische appreciatie…
 
En aan de horizon gloort een nieuwe periode, niet langer gebonden aan klassieke technieken en materialen.
 
De lezing wordt gegeven door Drs. Jaap Nijstad op zaterdag 12 oktober 2019 om 14.00 uur, inloop om 13.30 uur en zal ongeveer twee uur duren (met een pauze).
 
 
 
20190925Beeldenmagazine3Preview Beelden 3#2019
 
De belangrijkste tentoonstelling deze zomer was de Biënnale van Venetië. Daarnaast waren er ook in de ons direct omringende landen enkele tentoonstellingen die de moeite van een bezoek waard waren, namelijk in Duitsland, Buga in Heilbronn en in België het Kunstenfestival Watou. En in ons land o.a. Delirious in de Lustwarande in Tilburg, Art Zuid in Amsterdam en het Kunstenfestival Aardenburg. Helaas heeft dit blad nog niet de ruimte om aan al deze tentoonstellingen aandacht te besteden. 
 
In dit nummer wordt aandacht besteed aan een aantal tentoonstellingen die m.n. de klimaatverandering en de wereldproblematiek als onderwerp hebben, of aanhangig maken zoals Stormy Weather, Labiomista en de Biënnale van Venetië.
Verder kunt u recensies lezen van o.a. Play Station Sloterdijk in Amsterdam, Delirious in de Lustwarande in Tilburg, de Textielbiënnale in Museum Rijswijk en Paper Art in CODA Museum in Apeldoorn.
Eveneens in Apeldoorn vond afgelopen 31 augustus de uitreiking van de inmiddels 11e Wilhelminaring plaats aan Tirzo Martha. In ons blad leest u een korte versie van een nterview dat Paulo Martina met hem had en op de website een lange versie hiervan.
Ook kunt u op de website een lange versie lezen van het artikel over kunst in de openbare ruimte op de Croeselaan in Utrecht.
En last but not least vindt u op daar een extra artikel over het inmiddels gesloten DordtYart.
Dit en nog veel meer kunt u, naast onze vaste rubrieken ‘Verborgen schatten’, ‘Cross-overs’, ‘Het atelier’ en ‘Boeken’, lezen in het nieuwe nummer van Beeldenmagazine dat 28 september a.s. verschijnt.

www.beeldenmagazine.nl



20190925vanderMade Van Ommeren De Voogt Prijs 2019Nominatie Marus van der Made voor Van Ommeren - De Voogt Prijs 2019 

Tijdens de opening van de NAJAARSSALON in Pulchri Studio Den Haag op 21 september j.l. zijn onder grote belangstelling de 3 genomineerden bekend gemaakt van de Van Ommeren - De Voogt Prijs 2019.
 
Van de 132 deelnemende kunstenaars met 215 kunstwerken werd werk van Marus van der Made genomineerd. 
Het betreft het werk P40B 2018 uit de piramide serie.
Deze nominatie is niet omgezet in een prijs, maar wel een prachtige waardering voor het werk van van der Made dat veel lovende reacties ontving.
Van de 3 genomineerden volgt een tentoonstelling in 2020 in Pulchri Den Haag.
 
https://www.pulchri.nl/tentoonstellingen/najaarssalon-van-ommeren-de-voogt-prijs-0

De Najaarssalon is nog te zien t/m 13 okt 2019.
In Pulchri Studio - Lange Voorhout 15 - Den Haag
 
20190925vanderMade P40B 2018


20190621Beeldenmagazine2In het aanstaande nummer van Beeldenmagazine leest u recensies over een aantal interessante tentoonstellingen specifiek gericht op beeldhouwkunst. Zo wordt o.a. de tentoonstelling Het begin van een nieuwe wereld in Kröller-Müller Museum beschreven. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van de moderne sculptuur zien door de ogen van Bram Hammacher, directeur van het Kröller-Müller Museum van 1948 tot 1963. 
 
In het Stedelijk in Amsterdam vindt de tentoonstelling Hybride Sculptuurplaats. Deze tentoonstelling toont hoe de beeldhouwkunst is veranderd sinds 1990. De titel verwijst naar het feit dat bijna geen van de werken eruit ziet als een
beeldhouwwerk in de klassieke zin: de kunstenaars werken op het snijvlak van sculptuur en schilderkunst, performance, videokunst en design. 
 
Charlotte van Pallandt, een als traditioneels bekend staande beeldhouwer, maakte in een vrij late entree in de Nederlandse kunstwereld: zij was de 50 al gepasseerd toen haar werk in een museum werd getoond. Nu is haar werk in De Fundatie te zien. Naast Van Pallandt kunt u beschrijvingen lezen van tentoonstellingen van herman de vries,
Peter Struycken en Henk Visch.
 
Ook de buitententoonstellingen komen weer aan bod in dit nummer. Zo presenteert ArtZuid, met als thema De tuinen van Amsterdam Zuid, meer dan zestig figuratieve beelden en ruimtelijke installaties. Daarnaast worden de Beeldengalerij
Haarlem, DeHeemtuin verbeeld in Leiderdorp en Playground in Heerjansdam besproken.
 
In dit nummer ook, zoals gebruikelijk, aandacht voor kunst in de openbare ruimte. Zo kreeg Fons Schobbers de opdracht van de gemeente Venlo om een nieuw beeld langs de oevers van de Maas te plaatsen en werd het werk van Ad Dekkers herplaatst in Bergeijk.
Dit en nog veel meer kunt u, naast onze vaste rubrieken ‘Verborgen schatten’, ‘Cross-overs’ en ‘Boeken’, lezen in het nieuwe nummer van Beeldenmagazine dat 29 juni a.s. verschijnt.
 
www.beeldenmagazine.nl
ActieNKvBmidresVoor professionele, ruimtelijk werkende beeldend kunstenaars die werkend lid of aspirantlid van de NKvB willen worden, is er 4 x per jaar een ballotagemoment. De ballotagedatums voor 2019 zijn 20 februari, 22 mei, 28 augustus en 13 november.

De ballotagebeoordeling geschiedt op grond van de kwaliteit van het werk, het cv en de informatie op de website van de ballotant. Het is goede praktijk ervoor te zorgen dat de website een goede afspiegeling van uw werk biedt en dat alle andere informatie correct en geactualiseerd is, zodat de ballotagecommissie een juiste indruk kan krijgen van uw activiteiten en kunstenaarschap. Wacht liever niet tot het laatste moment, want er wordt pas geballoteerd, als de bijdrage in de ballotagekosten door de penningmeester ontvangen is.

De ballotagecommissie is een jaarlijks wisselende groep van vijf werkende leden, die autonoom onder begeleiding van de ballotagesecretaris beoordelen of de ballotant kan worden opgenomen als aspirant/werkend lid. Dat advies van de ballotagecommissie wordt door de ballotagesecretaris naar het bestuur gestuurd. Wanneer er geen doorslaggevende bezwaren zijn, neemt het bestuur het advies integraal over. Daarom kan het enkele weken duren voordat de uitslag aan de ballotanten wordt medegedeeld.

Interesse in lidmaatschap? Klik hier 
Vriendenlid worden? Klik hier

Vragen over of aan de vereniging kunt u mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

ActieNKvBmidresOp 6 juni 1918 werd de Nederlandse Kring van Beeldhouwers opgericht door een groep professionele beeldhouwers die de aandacht voor de ruimtelijke beeldende kunst en met name het kwaliteitsniveau van kunstwerken in de openbare ruimte op peil wilden houden. Dat honderdjarig bestaan zal uitgebreid gevierd worden; we houden u op de hoogte... Voor nu wenst deze honderjarige u alvast een spetterend en inspirerend 2018!!
Lees verder...

ActieNKvBmidresDe NKvB organiseert dit jaar weer een tentoonstelling in het Amsterdamse Bos. Voor deze expositie zijn zeer beperkt gelden beschikbaar, net genoeg om de publiciteit van te financieren, vandaar dat de Kring een Crowdfundingsactie is gestart.

Volg deze link als u de beeldhouwkunst een warm hart toedraagt en stort wat geld zodat dit naaar weer duizenden mensen van de werken kunnen genieten.. Alle bijdragen zijn welkom en u krijgt in ieder geval een uitnodiging voor de opening van de tentoonstelling! Bij voorbaat dank voor uw bijdrage,

Het Bestuur van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers en de beeldhouwers die meedoen aan de expositie
ActieNKvBmidresDe kunstenaars van de KKvB zijn professionele kunstenaars dus ontvangen zij via de vereniging een thuiskopievergoeding van 50 euro per jaar. Ben je ingeschreven als Werkend Kringlid en heb je je contributie voor het lopende jaar voldaan, dan ontvang je jaarlijks spontaan 50 euro vergoeding op je bankrekening. Tel je daar de kortingen bij op die verscheidene gieters en leveranciers aan Kringleden geven plus de korting van 33% op je lidmaatschap van Sculpture Network, leidt dat al tot meer dan 100 euro financieel voordeel en dat komt bovenop het lidmaatschap van een leuke club beeldhouwers met goede onderlinge contacten en de mogelijkheid deel te nemen aan de NKvB-tentoonstellingen die meerdere malen per jaar georganiseerd worden.

In 2018 bestaat de Nederlandse Kring van Beeldhouwers 100 jaar. Dat wordt gevierd met bijzondere activiteiten zoals een speciale ledententoonstelling in Pulchri in Den Haag. Wordt nu lid van de 100-jarige!
Werkend lid worden? NKvB!
Vriendenlid worden? NKvB!

Tjipke Visser (1876 - 1955) werd in 1918 de eerste voorzitter van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. Met het jubileumjaar in aantocht werd het hoog tijd voor aandacht voor een van de eerste NKvB-ers. Harmen Tilstra werd geraakt door Tjipke's werk en schreef een observatie van zijn kerkbeelden in Workum.

Mystiek in eikenhout
Tekst Harmen Tilstra
Foto's Karin Reef

De Sint Gertrudiskerk oogt zo kolossaal dat heel Workum met al zijn straten, huizen, winkels, jachthavens, het hele Jopie Huisman-museum en de complete zuivelfabriek er in zou kunnen verdwijnen. Met mijn volle gewicht trek ik de loodzware deur open en stap het duister in. Even later blijkt dat ik onder het eeuwenoude orgel, rijk versierd met houtsnijwerk, ben doorgelopen.

TjipkeVisser1webresDe ruimte hier is een universum. Het blauw van het plafond raakt aan het blauw van de hemel. Overweldigd door de ruimte waarin het gonst van verhalen die er rondspoken, loop ik over zwarte zerken het middenpad af.

Verderop aan weerskanten langs de hoge muren zijn acht doodsbaren uit vroeger eeuwen tentoongesteld. Gildes van boeren, schippers, apothekers en chirurgijns, smeden en timmerlui waren elk in het bezit van hun eigen baar, waarop een overleden vakgenoot naar het graf werd gedragen. De gildebaren zijn beschilderd met voorstellingen van de bijbehorende ambachten en met doodssymbolen als zandloper, klok, doodskop en skelet met zeis. De ‘blinde baar’ werd gebruikt voor zelfmoordenaars, misdadigers en anonieme drenkelingen. Zelfs een baar voor schipperskinderen is bewaard gebleven.

Rangen en standen rondom de dood, memento mori in afbeeldingen die bij die rangen en standen passen, merkwaardig, waarom zou je...?

Op de zijleuningen van de kerkbanken zijn panelen aangebracht met schitterend snijwerk: geplooide stof van hout met vaak kopjes van mannen, van vrouwen en zelfs van een nar erboven. Ook de preekstoel is rijk versierd met houtsnijwerk. Je staat versteld van de Bijbelse voorstellingen: een verlamde is genezen, Petrus gevangen genomen, Lazarus opgewekt uit de dood, en zo verder. Hoe kunnen mensenhanden het maken, denk je, maar je wordt er niet warm of koud van...

Bij het doopvont blijf ik als vanzelf stilstaan. Achtkantig zachtgrijs kalksteen. Op de zijkanten vier Bijbelse reliëfs: Johannes met staf en kemelsharen mantel doopt Jezus, de duif daalt rechtstreeks uit de hemel neer. Filippus doopt de eunuch, beheerder van de schatkist van de Ethiopische koningin, van tussen zijn oogkleppen kijkt het paard voor de wagen belangstellend toe. De predikant doopt boven net zo’n achtkantig doopvont op net zo’n sokkel een door de vader gedragen baby, de moeder in Friese klederdracht houdt haar handen voor haar borst. En een duif brengt Noach zijn olijftak; het alles verwoestende water is aan het zakken. Het zijn vier tedere taferelen: gewone mensen in lange gewaden verrichten of ondergaan liefdevolle handelingen. In het ondiepe bassin van het doopvont is rondom een handtekening gezet. In deftig Latijn staat er dat Tjipke Visser dit heeft gebeeldhouwd in het jaar 1943.

Omdat een kerk geen museum is, durf ik het doopvont wel aan te raken. Mijn vingertoppen dwalen over het paard, over de duif, over de letters in het bassin. De steen voelt wonderlijk zacht.

Maar daar blijft het niet bij. Door de openstaande hekken treed ik het koor van de kerk binnen. Er ligt een groen tapijt, vermoedelijk over grafzerken. In de rugleuning van de grote houten predikantenstoel achter de tafel met de eeuwenoude Bijbel, heeft diezelfde Tjipke Visser in reliëf een drieluik gesneden: in het middelste luik biedt de oude priester Melchisedek, lang haar, een lange baard, in lang priesterlijk gewaad, aan Abraham, die doet denken aan myn Pake út Ferwâlde, een beker wijn en een brood aan. In de luikjes aan weerskanten zijn korenschoven en druivenranken gebeiteld. Ongetwijfeld een verwijzing naar het laatste Avondmaal van Jezus met zijn discipelen.

TjipkeVisser2webresEn dan. Op de achterkant van de houten lessenaar heeft Visser een vogel gesneden. Nee, niet zo’n alles verscheurende adelaar, zoals te doen gebruikelijk, maar de onbeholpen aalscholver, die als geen andere vogel aarzelt bij het kiezen van de juiste koers, de juiste hoogte en de juiste plek om te landen. De in alle eenvoud gestileerde vleugels en zijn staart houdt hij uitgespreid om ze te laten drogen in de zon.

En er is meer. Rondom in het koor staat een dubbele rij banken. Achter die banken een luifel. In de ronding van achterwand en luifel hangen op regelmatige afstand van elkaar vijfentwintig engelen. Ik zie Tjipke Visser voor me: leren schort, blokje eikenhout in de schoot, messen, beitels en gutsen onder handbereik: ‘Nu heb ik wel weer eens zin in een engel.’ De een houdt een harpje tegen de schouder, bij een ander ligt een gitaar op schoot, een derde blaast op een schalmei. Allemaal met neergeslagen of gesloten ogen. Sommige leggen hun handen tegen elkaar voor de borst, anderen vouwen ze voor zich in de schoot. Wie zou er niet door zo’n leger van engelen omringd willen worden.

Maar het mooiste komt nog. Voor de voorste bank staat rondom een balustrade. Om de paar meter staan vijftien, zo’n twintig centimeter hoge, houten beeldjes. Ze  zijn in de reusachtige kerk aandoenlijk klein, maar onweerstaanbaar aanwezig. Mannen en vrouwen, diep in gebed verzonken.

De vrouwen knielen op een kussen, zitten op beide hakken of op een knie. Net als de engelen met gesloten ogen. Hun ruwe handen zijn gevouwen voor hun buik of liggen tegen elkaar onder het hoofd. Sommige houden hun hoofd fier rechtop, anderen devoot gebogen. Ze zijn gekleed in wijde rok en nauw sluitend jak.

De drie mannen zitten ook op één knie, wijde broek, nauwsluitend jasje, handen voor de borst met daarin de pet waarachter het gezicht verdwijnt.

De meest ontroerende vrouwen zijn niet veel groter dan mijn gebalde vuist.  Ineengedoken zitten ze op één knie. De handen op de opgetrokken knie, het hoofd op de handen, de rug gekromd. Ze worstelen met verdriet, met zichzelf, met barre omstandigheden, met God. De rechterzijkant is amper uitgewerkt, alsof Visser ze niet verder wilde bewerken, niet wilde storen.

Twaalf vrouwen, drie mannen diep in gebed verzonken, intens verbonden met iets of met iemand. Zonder een spoor van twijfel, zonder welke rationele bedenking ook, intiem met degene aan wie ze zich hebben toevertrouwd. Mijn hand vouwt zich om een van de worstelende vrouwen. Vertederd kijk ik naar haar overgave, haar devotie, haar intense intimiteit.

 

TjipkeVisser3webresTjipke Visser is in 1876 in Workum geboren, heeft in Amsterdam een opleiding tot tekenleraar doorlopen en is eerst als tekenmeester in Volendam, daarna in Bergen, Noord-Holland gaan wonen. Daar heeft hij de rest van zijn leven gewoond en gewerkt. In Volendam is hij met beeldhouwen begonnen: Volendammers in hun kostuum, maar ook een meisjeskopje. Vooral in hout, maar later ook in steen en brons. De liefdevolle eenvoud en de stilering van zijn modellen doen me denken aan het werk van Jan Mankes, in de verte ook aan dat van Käte Kollwitz. Visser heeft tijdens zijn leven geëxposeerd in het Stedelijk Museum in Amsterdam, dat werk van hem in bezit heeft. Net als het Gemeentemuseum in Den Haag en Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam.

Na de Eerste Wereldoorlog nam hij het initiatief tot de ‘Nederlandse Kring van Beeldhouwers’, een vereniging die nog steeds functioneert. Tijdens de oprichtingsvergadering werd hij tot eerste voorzitter van de Kring gekozen.

In 1942 vroeg de kerkvoogdij van de Sint Gertrudiskerk vanwege een geplande restauratie hem het doopvont, de stoel, de lessenaar en verschillende beelden vorm te geven. De contracten werden getekend en de opdracht uitgevoerd. In de jaren vijftig vond de restauratie plaats.  Pas in 1992 werden de al lang vervaardigde engelen aangebracht in de achterwand.

In 1955 is zijn as bijgezet in het familiegraf naast de Sint Gertrudiskerk.

In het Museum Warkums Erfskip (alleen geopend in de zomer) zijn een aantal beelden, schilderijen en houtsnedes te zien.

Eind 2016 tot begin 2017 is in het Gemeentemuseum in Den Haag tijdens de overzichtstentoonstelling VAN RODIN TOT BOURGEOIS: SCULPTUUR IN DE 20STE EEUW, naast het werk van o.a. Rodin, Giacometti, Moore en Brancusi, Tjipke Vissers levensgrote bronzen ‘Pandora’ te zien.

De Sint Gertrudiskerk is voor bezichtiging geopend van mei tot en met september van 11.00 uur tot 17.00 uur. Zijn werk in deze kerk alleen al doet verlangen naar een mooie museale overzichtstentoonstelling van zijn prachtige beeldhouwwerk.

 

Literatuur:

‘De Sint Gertrudiskerk in Workum’
Regnerus Steensma, 2010, uitgeverij Bornmeer


‘Tjipke Visser, Marijcke Visser’
Herman Martin, 1958, uitgeverij Laverman

 

‘Tjipke Visser beeldhouwwerk 1902-1936'
Een eigen uitgave van Visser: ‘35 afbeeldingen naar zijn werk’

 

Harmen Tilstra

logo in den beginne klein geelStichting In Den Beginne organiseert de afgelopen tien jaar beeldententoonstellingen in de openbare ruimte langs de kust van Hoorn. Inmiddels staan er ruim twintig beelden. 
 
Elk jaar worden er drie tot vijf beelden toegevoegd, mits het aansluit bij het thema Water-Land- Dialoog en de toets der kritiek kan doorstaan. Het betreft beelden die tegen een stootje moeten kunnen en redelijk fors van formaat zijn. 
De plaatsingskosten worden vergoed voor een bedrag van ongeveer € 500,-- , afhankelijk van de omstandigheden. Heeft u beelden beschikbaar die aansluiten bij het thema zoals hierboven is vermeld en wilt u die graag weer geëxposeerd zien, neem dan contact op met stichting In Den Beginne in Hoorn. Contactinformatie en een overzicht van de ku(n)stroute zijn te vinden op www.stichtingindenbeginne.nl

20161208HonorariumrichtlijnPlatform BK introduceert gezamenlijke honorariumrichtlijn beeldende kunst

Per 1 januari 2017 wordt een richtlijn voor kunstenaarshonoraria geïntroduceerd in Nederland. Platform BK is één van de initiatiefnemers van deze richtlijn. De richtlijn geldt voor exposities zonder verkoopdoel. De richtlijn beoogt de contractpraktijk tussen kunstinstellingen en kunstenaars te professionaliseren en levert een bijdrage aan het verbeteren van de inkomenspositie van beeldend kunstenaars. De richtlijn wordt op 8 december gelanceerd en begin 2017 officieel gepresenteerd op een bijeenkomst in Den Haag, in aanwezigheid van SER-voorzitter Mariëtte Hamer en mogelijk Raad voor Cultuur-voorzitter Marijke van Hees.

De richtlijn is een handreiking aan zowel kunstenaars als presentatie-instellingen en musea. Iedereen die als opdrachtgever werkzaam is binnen de beeldende kunst of als deelvertegenwoordiger van de sector, kan de richtlijn inzetten en gebruik maken van de rekentabel en de checklist die onderdeel uitmaakt van de richtlijn. Hiervoor een online calculator ontwikkeld op www.kunstenaarshonorarium.nl. Download ook de richtlijn op die site.

20160824Amsterdamsebos2016NatuurinVerbindingTot en met 1 december 2016 is de NKvB-expositie Natuur in Verbinding te zien in het Amsterdamse Bos met als startpunt de heuvel midden in het Bos. Brigitte Bélanger is vrijwilliger onze vereniging en heeft een prachtige registratie gemaakt van het ontstaan van de beelden en hun makers. Deze video is onderdeel van een playlist waarin ook de vorige NKvB-tentoonstellingen in het Amsterdamse Bos te zien zijn.

11 08 16 Erlich Swimming PoolOp zondag 11 september 2016 is het zover: dan opent Museum Voorlinden. Precies drie jaar nadat de bouw van start ging. Bij Museum Voorlinden staat de visuele beleving van de bezoeker centraal. We nodigen iedereen uit om straks van de kunst, de architectuur, en de natuur van Voorlinden te genieten. Museum Voorlinden zal dagelijks zijn geopend van 11 tot 17 uur.

De openingstentoonstelling van Museum Voorlinden brengt een ode aan de onlangs overleden kunstenaar Ellsworth Kelly (1923-2015). Het is de eerste solotentoonstelling van deze Amerikaanse kunstenaar in Nederland sinds 1979.

Adres
Buurtweg 90
2244 AG Wassenaar

+31 (0)70 51 21 660
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
20150930StephanieRhodeLinzKringlid Stephanie Rhode wint prijs en toont werk tijdens het International Forum in Linz, Oostenrijk

10 selected sculpture network members will present their works during the  International Forum in Linz, Austria. From 1-3 oktber 2015.
The 6th artist presenting will be Stephanie Rhode from the Netherlands. She is the winner of the forum contest sculpture network!
Find out more about her installation and have a look at he last film about her sandhouse-project in China.
 
WicherMeursing











Op zaterdag 30 mei 2015 is ons zeer gewaardeerde lid Wicher Meursing overleden. De uitvaart vond plaats op donderdag 4 juni in Amsterdam, zie de uitnodiging hier onder. Januari 2014 maakte vrijwilliger Brgitte Bélanger een verslag van een atelierbezoek bij Wicher op 12 januari 2014 en Kringlid Corrie van de Vendel schreef een in memoriam.

20150602KaartWichersOverlijden

20150304-BiLVoor het vierde jaar op rij wordt één van de mooiste grachten van Leiden omgetoverd tot openluchttentoonstelling. Tussen de historische panden van de Hooglandse Kerkgracht zullen van 13 mei tot en met 2 augustus tien jonge, veelbelovende kunstenaars uit alle windhoeken van het land de gehele zomer hun kunstwerk etaleren.

In tegenstelling tot ArtZuid en Den Haag Sculptuur richt Beelden in Leiden zich op aanstormend talent. Onze curator selecteert de jonge kunstenaars en geeft hen een betaalde opdracht om een werk te maken dat past bij het thema.

Dit jaar heeft de Stichting Beelden in Leiden de deelnemers vanwege de 425ste verjaardag van de Hortus botanicus Leiden het thema ‘Botanica’ meegegeven. De kunstenaars krijgen een geldbedrag om een werk te maken dat in dit thema past.

Dankzij de vruchtbare samenwerking tussen Beelden in Leiden (BiL) en de Hortus botanicus zullen naast de gebruikelijke tentoonstelling op de Hooglandse Kerkgracht, óók beelden van de deelnemende kunstenaars te zien zijn in de tuin en kassen van de Leidse hortus. De twee locaties in het hartje van Leiden worden door middel van een aantrekkelijke wandelroute met elkaar verbonden.

Beelden in Leiden organiseert daarnaast op dinsdag 9 juni een veiling onder leiding van veilingmeester Jop Ubbens, directeur van Christie’s,  waar een ieder kan bieden op zijn favoriete kunstwerk. 

Locatie en routebeschrijving
De beeldententoonstelling wordt gehouden op één van de mooiste plekken van Leiden, de Hooglandse Kerkgracht. Aan deze voormalige gracht in hartje Leiden liggen verschillende rijksmonumenten, zoals de Hooglandse Kerk (waarnaar de straat is vernoemd).

Andere belangrijke monumenten zijn de Lutherse Kerk, het voormalige Heilige Geest- of Armen wees- en Kinderhuis en het Mierennesthofje.

De Hooglandse Kerkgracht ligt op ongeveer 10 minuten lopen vanaf station Leiden Centraal. De Burcht, de oudste en meest centraal gelegen plek van Leiden, ligt op een steenworp afstand.

Als u met de auto komt, kunt u het beste parkeren op de Garenmarkt of in de nabijgelegen parkeergarage Breestraat. Ook de parkeergarage Haarlemmerstraat aan de Hooigracht is op korte loopafstand. Hier vindt u alle informatie over parkeren in Leiden.

De afbeeldingen van de beeldhouwwerken van al onze leden kunnen in een volautomatische diashow op iedere computer vertoond worden. De startknop voor die diashow vindt u onder de grijze Menu-knop in de linkerbovenhoek op deze website en vervolgens de derde optie: Slideshow.

Na het starten van die optie worden de werken van de NKvB-leden in willekeurige volgorde vertoond, zoals ze ook te vinden zijn op de persoonlijke pagina’s van die leden. De afbeeldingen zijn schermvullend, zonder menubalken en andere afleidende systeemopties te bekijken door een keer de F11-toets in te drukken. Het normale scherm is weer te vertonen door nogmaals de F11-toets in te drukken.

Veel plezier met deze doorlopende diavertoning!

 

MOTIE VERA BERGKAMP (D66) EN JASPER VAN DIJK (SP) NAAR AANLEIDING VAN TALENTONTWIKKELINGSBRIEF AAN MINISTER BUSSEMAKER De gezamenlijke inspanning om minister Bussemaker te bewegen de extra gelden talentontwikkeling niet aan landelijke coaches maar aan een toegankelijke ontwikkelingsregeling voor talent te besteden, heeft effect: naar aanleiding van de brief van theatermakers dienden D66 en SP een gewijzigde motie in, waarin zij vragen om aansluiting bij de bestaande structuur. In de brief omarmen theatermakers uit de podiumkunsten het streven van minister Bussemaker om talentontwikkeling te stimuleren, maar zien de door haar voorgestelde uitvoering als problematisch en schetsen daarom een alternatief voorstel. In aangepaste vorm is de brief ook op andere disciplines toepasbaar; het gaat hier vooral om het principe, niet om de uitwerking. Inmiddels wordt het breed gedragen en ondertekend door kunstenaars, acteurs, schrijvers, bemiddelaars, brancheorganisaties, podia en instellingen alsmede organisaties en personen van andere sectoren. Als makers uit ook andere disciplines dan podiumkunsten hun steun betuigen aan dit initiatief, wordt het draagvlak vanuit die andere sectoren goed zichtbaar. Kunsten '92 steunt dit initiatief en roept makers en andere belanghebbenden dan ook op om mede te ondertekenen. Steun betuigen kan via een mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Hoe langer en diverser de lijst, des te beter. Lees hier dehttp://www.kunsten92.nl/wp-content/uploads/2014/09/Brief-Talentontwikkeling-aan-minister-Bussemaker.pdf.
Lees hier de http://www.kunsten92.nl/publicaties/overig/motie-bergkamp-dijk-inzake-talentontwikkeling/. De motie wordt op dinsdag 23 september 2014 in de Tweede Kamer behandeld. 

Subcategorieën