Menu
Filter
  • Schouwbrug van Raaijman

    In opdracht van de provincie Fryslân, dat kunst heeft gekoppeld aan het Friese Meren/project, in samenwerking met SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte, ontwierp Ben Raaijman voor De Hommerts een brug als begrenzing tussen de Jeltesloot en de bij de aanleg van het aquaduct gecreërde zwemplaats. Een brug die tegelijkertijd een theater is, waar je je kunsten (bijvoorbeeld als zwemmer of visser) kunt vertonen, of waar je publiek kunt zijn, van voorbijgangers, van het landschap, van de stilte. Opening 29 juni om 15.30 uur door gedeputeerde Jannewietske de Vries, met een bijzondere rol voor de leerlingen van de Van Haersma Buma-school.Adres: Jeltewei 250, Hommerts
  • Uitnodiging ALV 1-7-2012

    Agenda ALV NKvB 1 juli 2012 Zondag 1 juli 2012 13.00 uur locatie A08, KNSM-laan 808, 1019 LT Amsterdam
  • Bert van Loo in Noord-Hollands Provinciehuis

    Bij de restauratie van Paviljoen Welgelegen te Haarlem (het Noord-Hollands Provinciehuis) kreeg kringlid Bert van Loo in 2008 de opdracht een kroonluchter te ontwerpen voor de historische muzieksalon van Henry Hope, een ruimte die nu in gebruik is als vergaderzaal voor het provinciaal bestuur van Noord-Holland. De opdracht aan Van Loo resulteerde in de ‘Welgelegen-kroon’, een kunstwerk dat zich met zijn eigentijdse karakter uitstekend voegt in het klassieke interieur uit de 18e eeuw. Bij de tentoonstelling in het provinciehuis is een reportage te zien van de ‘making off’ van deze kroonluchter samen met recent werk dat werd gemaakt door Van Loo. De tentoonstelling is van donderdag 5 juli tot en met vrijdag 31 augustus 2012 in het provinciehuis, Dreef 3 te Haarlem. Op woensdag 4 juli 2012 opent Robert Uterwijk de tentoonstelling. De heer Uterwijk is beeldend kunstenaar en betrokken bij educatieve projecten van het Rijksmuseum te Amsterdam. Deze vernissage begint om 17.00 uur. De expositie is op werkdagen te bezichtigen van 09.00 tot 17.00 uur. Voor informatie over de exposities, de kunstcollectie en het historische gebouw, kunt u zich wenden tot de heer G.L. Bosch, tel.: 023 514 43 56, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakdad3a228e8507f815491950bcabab6cd').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addydad3a228e8507f815491950bcabab6cd = 'boschg' + '@'; addydad3a228e8507f815491950bcabab6cd = addydad3a228e8507f815491950bcabab6cd + 'noord-holland' + '.' + 'nl'; var addy_textdad3a228e8507f815491950bcabab6cd = 'boschg' + '@' + 'noord-holland' + '.' + 'nl';document.getElementById('cloakdad3a228e8507f815491950bcabab6cd').innerHTML += ''+addy_textdad3a228e8507f815491950bcabab6cd+'';
  • Jay Bakker in Lausanne

    Van 9 juni tot 27 juli 2012 is in Espace Arlaud in Lausanne de expositie Show Your Colours te zien.  De enige Nederlandse deelnemer van de internationale groep kunstenaars is kringlid Jay Bakker. www.musees.vd.ch/ruminearlaud/accueilwww.showyourcolours-presentation.blogspot.com
  • Uitnodiging Ontplofte Blik

    Via de post ontvangen: Uitnodiging voor 2 NKvB-personen van Edwin Jacobs, directeur Centraal Museum, Utrecht voor het bijwonen van de feestelijke opening van de onconventionele groepstentoonstelling Ontplofte Blik op vrijdag 6 juli 2012 om 16.00 uur in het Centraal Museum. De kunstenaars: Driessens & Verstappen, William Engelen, Wolfgang Flad, Ab van Hanegem, Joris van de Moortel. Aanmelden vóór 29 juni 2012 bij This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07 = 'redactie' + '@'; addy44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07 = addy44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07 + 'nkvb' + '.' + 'nl'; var addy_text44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07 = 'redactie' + '@' + 'nkvb' + '.' + 'nl';document.getElementById('cloak44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07').innerHTML += ''+addy_text44735bf4c8f78a7b7dc45df448e61c07+''; , als je mee wilt eten graag erbij vermelden + buffet.
  • Video Stephanie Rhode in China

    Het verblijf in China van Kringlid Stephanie Rhode en Ma Hui, beiden Amstelveense kunstenaars, is door  Petra Hofmeester de cameravrouw van Amstelnieuws verfilmd. Deze video is te zien op www.amstelnieuws.nl. Op 13 juni 2012 was de opening in het Museum of Contemporary Art in Beijing. Op de homepage staan de witte huizen van Stephanie Rhode. www.bjmoca.com/en/
  • Onthulling ‘Venrayse Verhalen’

    In opdracht van de gemeente Venray heeft Kringlid Marie-Claire Krell uit Maastricht een interactief kunstwerk ontworpen dat een directe relatie heeft met de geschiedenis van Venray. Het kunstwerk ‘Venrayse Verhalen’ wordt op vrijdag 22 juni a.s. om 16.30 uur onthuld op de locatie Westsingel hoek Hoenderstraat in Venray.
  • Liefde in Gemeentemuseum Den Haag

    Gemeentemuseum Den Haag en Stichting ArtWorlds organiseren de ZomerExpo2012. Dit is het vervolg op de succesvolle ZomerExpo2011, de eerste landelijke beeldende kunst tentoonstelling samengesteld door open anonieme inschrijving met een onverwacht groot aantal deelnemers, een drukbezochte tentoonstelling en veel aandacht in de media. Dit jaar staat het thema LIEFDE centraal bij de keuze van de jury. Romantiek, verleiding, onbereikbare liefde, maar ook jaloezie en de desastreuze gevolgen daarvan zijn altijd een onderwerp geweest in de beeldende kunst. Op deze verrassende tentoonstelling is ook een werk te zien van kringlid Wil van Blokland: “Love reflects love”.De ZomerExpo2012 is van 16 juni t/m 19 augustus 2012 in het Gemeentemuseum Den Haag.www.gemeentemuseum.nl
  • Chinablog Stephanie Rhode deel 2

    De tweede blog van Kringlid Stephanie Rhode, die samen met kunstenares Ma Hui begin juni 2012 is vertrokken naar China voor een uitwisseling tussen Chinese en in Nederland gevestigde kunstenaars. Van 13 juni tot 10 juli 2012 exposeren zij in het Museum of Contemporary Art, MOCA in Bejing onder de titel To love and to give (www.bjmoca.com)Bericht van 17 juni 20123e dag ( 6 juni)Heb het gevoel alsof ik al weken in Beijing ben. Vandaag gaan we door met de houten frames van de huizen in elkaar te schroeven. Dat was oorspronkelijk de taak van de timmerman maar blijkbaar heeft hij het erg druk?! Alle onderdelen zijn netjes gestapeld en plakken nog een beetje van de witte verf.  De eerste lading is reeds in het museum en in elkaar gezet, tweede gedeelte staat nog bij het timmermansbedrijf. Het moet nog drogen. Alles werd met rode strikken van plastik, heel mooi samengebonden, net een kunstwerk vind ik. De studentes die morgen zouden komen, heb ik afgezegd omdat ze voor hun hulp heel veel geld vroegen. Dat is toch onvoorstelbaar, had ik hier moeten pingelen? Ik snap het Chinese Systeem niet. Dan maar geen hulp. Maar wat nu? Wij zijn met 4 mensen, dat lukt nooit. Gelukkig is June gekomen met een Chinese vriendin. Chinees, Engels en Japans wordt door elkaar gepraat en wij hebben het erg naar ons zin, op een gegeven moment ontstaat er een patroon en weet iedereen wat hij moet doen. De een schroeft het begin, de ander maakt het af, de derde trekt de hoezen over de frames en de rest haakt de hoezen dicht. Het werkt en we schieten op!!! Via internet zijn we er achter gekomen dat de twee pakjes onderweg zijn, reeds in Beijing maar nog niet afgeleverd. Ik heb twee pakjes met huizen vanuit Nederland verstuurd, je moet hier een telefoonnummer achter het adres schrijven en dan word je gebeld als het pakje gearriveerd is. Zijn bij de drukker/vormgever geweest, grappig alles in het chinees, hebben de catalogus gezien, hij is erg mooi geworden. Bij Ma, een kunstenaar met veel geld, groot atelier en een liefde voor Europese wijnen en sigaren, langs geweest. Met hem uit eten in een klein kunstenaarsrestaurant. Heerlijk.4e dag (7juni)Weer naar het museum, deze keer met de metro, dat is super geregeld hier in Beijing. Komt denk ik door de Olympiade in 2008. Wat een rustig volk, ik voel geen stress of gehaastheid. Iedereen stroomt rustig door de gangen van de metro, alles is schoon en helder. Een ritje met de metro kost 20 cent. De pakjes zijn er, wat een opluchting. June is er met een Chinese vriendin. Hele dag gewerkt.5e dag (8juni)De affiches zijn klaar, gigantische posters hangen in de buurt van het museum, het zit er prachtig uit! Ben er nu pas achtergekomen dat het Thema zwart/wit is. En dat daarom ook twee posters worden opgehangen. Grappig hoe de communicatie verloopt. Mengelmoes tussen kunstenaars, Chinese cultuur en taalproblemen. Nog vier dagen tot de opening. Denk dat we alles op tijd afhebben.Stephanie Rhode 
  • Vijf jaar Verbeke Foundation

    24.06.2012 – 04.11.2012 Twelve Thousand Three Hundred Forty-Five Zondag 24 juni is de uitzonderlijke jubileumopening: de Verbeke Foundation bestaat deze maand immers 5 jaar! Met haar 20 000m² overdekte tentoonstellingsruimtes en 12 hectaren buitenterreinen opende de Verbeke Foundation haar deuren in 2007. De afgelopen jaren begeleidde de Foundation 25 artists in residence projecten en organiseerde ze 44 tentoonstellingen. Ze stelt een unieke collectie historische collages en assemblages permanent tentoon naast nieuw avant-garde werk van hedendaagse biokunstenaars. Met nieuwe projecten en installaties van: Tomas Boiy & Oplage (BE), Barney de Krijger (NL), Marc de Roover (BE), Ronald de Winter (BE), Moritz Ebinger (CH), Jalila Essaïdi (NL), Francesco Fransera (BE), Ivan Henriques (BR), Mateusz Herczka (SE), Bram Pauwels (BE), STARTEL (NL), Walt van Beek (BE), Michiel van Overbeek (NL), Koen Vanmechelen (BE), Jan Eric Visser (NL), Stan Wannet (NL) Verbeke FoundationWestakker, 9190 Kemzeke, België www.verbekefoundation.com
  • Buitengewoon prachtig!

    Van 30 juni 2012 tot en met 18 november 2012, Buitengewoon prachtig! - Historische Buitenplaatsen in de omgeving van Zutphen In het jaar van de Historische Buitenplaatsen presenteert het Stedelijk Museum Zutphen de tentoonstelling Buitengewoon Prachtig! In het intieme coulisselandschap rondom Zutphen bevinden zich als prachtige ‘stoffering’ talloze landhuizen, kastelen en landgoederen. Historische buitenplaatsen, die gediend hebben als aangenaam zomers buitenverblijf of als permanente woonplaats voor de regenten en notabelen, van adellijke of burgerlijke komaf, uit het nabijgelegen Zutphen. Lees meer hierover op de site www.museazutphen.nl    
  • Uitreiking Theodora Niemeijer prijs 2012

     Uitnodiging voor de prijsuitreiking op donderdag 21 juni 2012 Namens het Van Abbemuseum en Stichting Niemeijer Fonds nodigen wij u met veel plezier uit voor de prijsuitreiking van de Theodora Niemeijer prijs, de eerste Nederlandse beeldende kunstprijs speciaal voor jonge vrouwelijke kunstenaars wonend en werkend in de Benelux. De winnaar van de eerste Theodora Niemeijer prijs wordt op donderdag 21 juni 2012 bekend gemaakt. Vrouwelijke kunstenaars hebben enthousiast gereageerd op deze bijzondere prijs. De ingestuurde projectvoorstellen lieten veel creativiteit en diversiteit zien. De winnaar mag van september 2012 tot en met februari 2013 haar project in Het Oog realiseren. Het Oog, de “binnentuin” van het Van Abbemuseum, is een uitgelezen plek voor bezoekers om het kunstwerk te zien ontstaan en in contact te komen met de kunstenaar zelf. Kijk voor meer informatie over de Theodora Niemeier prijs op de site van het museum. 17.00 - 17.15 Ontvangst in Museumcafé Karel 117.15 – 17. 45 Uitreiking Theodora Niemeijer prijs en speeches van Charles Esche, directeur Van Abbemuseum, en Andrea Davina, adviseur Stichting Niemeijer Fonds.18.00 - 19.30 Barbecue (reserveren via de site) Tot slot kunt u om 19.30 uur de presentatie van Het Onschuldige Oog van Roland Schimmel, het huidige project in de ruimte van Het Oog bijwonen.Van AbbemuseumBilderdijklaan 10, Eindhovenwww.vanabbemuseum.nl
  • Aanvragen Mondriaanfoundation

    Kunstenaarsinitiatieven en presentatie-instellingen voor hedendaagse beeldende kunst kunnen een bijdrage voor hun programma's aanvragen bij het Mondriaan Fonds. Het gaat om programma's van een tot maximaal twee jaar. Deadline voor deze aanvragen is 1 september 2012.  Het Mondriaan Fonds wil instellingen stimuleren kunst op een inspirerende manier bij een divers publiek te brengen. Het is geïnteresseerd in hoogstaande programma’s, die zich duidelijk van elkaar onderscheiden en een meerwaarde bieden tegenover het bestaande aanbod. Programma’s met oog voor relevante ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving hebben een pre. Alle kunstenaarsinitiatieven en presentatie-instellingen voor hedendaagse beeldende kunst zonder subsidie van de rijksoverheid kunnen een aanvraag indienen. Dit geldt uitdrukkelijk ook voor de presentatie-instellingen voor hedendaagse beeldende kunst die in het advies van de Raad voor Cultuur over de culturele basisinfrastructuur 2013–2016 geen subsidie krijgen. Tijdschriften komen niet in aanmerking voor een bijdrage. Aanvragen voor programma’s waarin vormgeving overheerst worden ingediend bij het Stimuleringsfonds voor Architectuur. Wanneer u overweegt een aanvraag in te dienen of een vraag hebt over deze subsidiemogelijkheid, kunt u contact opnemen met Sanne Jansen This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f = 's.jansen' + '@'; addy4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f = addy4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f + 'mondriaanfonds' + '.' + 'nl'; var addy_text4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f = '(s.jansen@mondriaanfonds.nl';document.getElementById('cloak4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f').innerHTML += ''+addy_text4a68a039aed08122ad7a0cc1cc4ba40f+''; ) of Joost Vrieler This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6 = 'j.vrieler' + '@'; addyf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6 = addyf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6 + 'mondriaanfonds' + '.' + 'nl'; var addy_textf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6 = '(j.vrieler@mondriaanfonds.nl';document.getElementById('cloakf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6').innerHTML += ''+addy_textf49c13d8e44349a77da7d7dfd0bd55c6+''; ).www.mondriaanfoundation.nl
  • Achterhoekers steunen Bronckhorst!

    Mensen in de Achterhoek steunen natuurlijk het project Bronckhorst, Stichting Het Gemaal. Ga naar www.stemophetcooperatiefonds.nl ,klik op Bronckhorst en kies voor Stichting Het Gemaal op pagina 2, maar dat staat hopelijk dan al op pagina 1!! Let op: stemmen is mogelijk tot 1 augustus 2012 en alleen Achterhoekers kunnen meedoen... Dus ken je mensen die daar wonen, vraag ze te stemmen voor Stichting Het Gemaal!
  • Tweede Kamer kan schade voorkomen!

    TWEEDE KAMER KAN ONNODIGE EXTRA SCHADE AAN CULTUUR VOORKOMENDonderdagmiddag 21 juni 2012 (13.00 – 16.00 uur) vergadert de Tweede Kamer over het advies ‘Slagen in cultuur, culturele basisinfrastructuur 2013-2016’ van de Raad voor Cultuur. Hoewel het advies nog veel in het ongewisse laat en op voorhand duidelijk was dat de financiële kaders te krap zijn bemeten, heeft Halbe Zijlstra, toen het advies op 21 mei uitkwam, meteen gezegd het advies nagenoeg integraal over te nemen.De cultuurwoordvoerders roepen de staatssecretaris volgende week naar de Tweede Kamer om met hem te debatteren, niet alleen over het advies, maar ook over kloof tussen praktijk en beleid als het gaat om ondernemerschap. Kunsten ’92 beseft dat niet alle problemen op korte termijn kunnen worden opgelost. Maar we mogen wel van de overheid verwachten dat deze met visie handelt en onnodige schade voorkomt. Dat kan door instellingen conform de afspraken de beschikking te geven over hun bestemmingsreserves en in de begroting van 2013 extra middelen te reserveren.Ga voor de volledige brief naar www.kunsten92.nl
  • Koninginnenbank achter Stroom

    De zomer van 2012 staert met de feestelijke opening van de Koninginnenbank. In de Koninginnenbank worden de volgende maanden een 20-tal koninginnen en bijenvolken gehuisvest die er aan het eind van het seizoen zullen overwinteren en in 2013 worden uitgezet in de stad. De honingbij staat centraal in het kunstproject Honing Bank dat de Franse kunstenaar Olivier Darné en het collectief Le Parti Poétique in opdracht van Stroom Den Haag ontwikkelt. Darné, die vrijdag 22 juni ook aanwezig zal zijn, is al tien jaar door dit intrigerende insect gefascineerd, als imker en als kunstenaar. De bij speelt als bestuiver van bloemen, bomen en planten een cruciale rol in ons ecosysteem en functioneert als een graadmeter voor de kwaliteit van ons milieu, zowel op microniveau van de schaal van een tuin als op macroniveau van landen en continenten. Is er sprake van ecologische armoede, dan gaat het ook slecht met de bij.De Koninginnenbank naar ontwerp van Olivier Darné + Le Parti Poétique verrijst op de achterplaats van Stroom Den Haag. Onder het toeziend oog van Imkersvereniging Den Haag e.o. worden er 20 koninginnen en 200.000 bijen grootgebracht en onderhouden. Zij vormen de schatkamer van de Honing Bank, het internationale project dat het belang van de bijen voor het kwetsbare ecosysteem visualiseert. Het kunstwerk nodigt niet alleen uit tot de ontwikkeling van een duurzamer gebruik van de openbare ruimte, maar ook tot het vergroten van bewustzijn in de omgang met elkaar en met onze leefomgeving.www.stroom.nl
  • SKOR na 2012

    SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte heeft zich sinds 1999 ingezet voor het realiseren en ontwikkelen van bijzondere kunstprojecten in het publieke domein. Hierbij is altijd gestreefd naar het presenteren van kwalitatieve kunst, het bijdragen aan de inrichting van de openbare ruimte, het stimuleren van goed opdrachtgeverschap alsmede het verkennen en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. In recente jaren is de focus steeds meer komen te liggen op internationale allure, (publieks)zichtbaarheid, samenwerking met collega-instellingen en innovatieve vormen van publiek-privaat opdrachtgeverschap. Toekomstscenario'sOnlangs heeft het ministerie van OCW aangegeven dat SKOR na 1 januari 2013 geen structurele subsidie meer zal ontvangen. Ondanks het gegeven dat SKOR vanaf 2009 sterk op weg was naar vernieuwing, zien wij ons nu genoodzaakt de bestaande organisatie en activiteiten zoveel mogelijk af te bouwen en versneld in te spelen op de veranderende situatie na 1 januari 2013. SKOR is daarom voortvarend aan de slag gegaan met het verkennen van diverse toekomstscenario’s, die in de komende maanden als mogelijke rechtsopvolgers van SKOR kunnen optreden, onder voorbehoud van toestemming door het ministerie van OCW. Eerste blikAls betrokken relatie bieden wij hierbij een eerste blik op de toekomst met ARCHIEF, INTERNATIONAL, OPEN! en TAAK. Zie hiervoor: www.skor.nl      
  • Voorstel Wiersma 14 juni 2012

    Voorstel Bas Wiersma De organisatie volgens website:De Nederlandse Kring van Beeldhouwers is een vereniging met ongeveer 180 leden. Opgericht in 1918 als een belangenvereniging voor beeldhouwers, probeert de vereniging de belangstelling voor de driedimensionale kunst in en buiten Nederland te vergroten en de onderlinge contacten tussen ruimtelijk werkende beeldend kunstenaars te bevorderen. De NKvB zet zich in voor de belangen van de Nederlandse beeldhouwkunst, dus de ruimtelijke kunsten, en die van de Kring-leden in het bijzonder. Het organiseren van tentoonstellingen en symposia is een belangrijk aspect van het beleid, evenals de belangenbehartiging van de leden. In het verlengde daarvan biedt de NKvB de leden juridisch advies en hanteren we een keurmerk voor expositiegelegenheden en verkooptentoonstellingen. Voor de Kring moet de doelstelling blijven zoals deze is. Het blijkt dat de huidige organisatie een kernprobleem heeft namelijk: Tijd en geld Om de kracht van de kring te vergroten is een bredere basis nodig voor zowel het besturen als wat betreft de financiële slagkracht. Dit kan door meer leden te werven. Meer leden betekent: meer inkomsten en meer bestuurskracht. Om dit mogelijk te maken het volgende voorstel: Een ieder kan lid van de kring worden. Om mee te kunnen doen aan tentoonstellingen en exposities dienen de leden door een ballotagecommissie te worden beoordeeld. De leden die door de ballotage zijn gekomen krijgen extra bevoegdheden (dit moet worden vastgelegd in de statuten c.q. het huishoudelijk reglement). Bedenk dat de Kring alleen maar interessant is omdat beeldhouwers de belangrijkste leden zijn; zonder Beeldhouwers heeft de Kring geen bestaansrecht. Vertrouw er op dat iedereen die lid is c.q. wil worden, de beeldhouwkunst een warm hart toe draagt. De wereld verandert en daarom moet de Kring zich “open gooien”. Om de Kring nog eens 100 jaar te laten voortbestaan is een principiële beslissing, een grote verandering noodzakelijk. Deze verandering dient gedragen te worden door een grote meerderheid van de leden. Natuurlijk blijft de doelstelling van de Kring blijft zoals die was.   Voor het werven van leden stel ik voor dat ieder huidig lid tenminste één, liefst meer personen aanmeldt waar hij/zij wel eens een beeld aan verkocht heeft. Contributie min. € 100 per jaar. Het is van groot belang om nieuwe leden goed bij de Kring te betrekken, zodat er bereidheid ontstaat om zich in te zetten voor de Kring. B.v. uitnodigingen voor exposities, atelier bezoek e.d. Wanneer deze principiële beslissing genomen is er veel te doen door een nieuw bestuur o.a.:- Comité van aanbeveling- Gepast gebruik maken van de beschermvrouw HM de Koningin- Sponsorcommissie- Extra leden werven- Voorbereiding 100 jarig bestaan- Aanvragen subsidies- Etc. Er kunnen risico’s verbonden zijn aan het betrekken van niet-beeldhouwers bij de Kring: slecht bestuur, einzelgangers, etc. Maar volgens mij zijn deze risico’s nu ook aanwezig; ze worden beperkt door extra bevoegdheden van de beeldhouwersleden, alleen al door het kiezen van bestuursleden door de Algemene Leden Vergadering. De NKvB is iets om trots op te zijn, het is van belang als bepaalde kunstuiting een speciale “vereniging” te hebben.. Het hebben van de juiste leden opent mogelijk ook deuren voor sponsering van bedrijven en instellingen. Kort en goed: de Kring zal baat hebben bij het inschakelen van andere krachten d.m.v. meer leden. Veel vragen kunnen nu niet beantwoord worden, omdat de principiële beslissing om niet-beeldhouwers toe te laten tot de Kring eerst genomen moet worden, daarna kunnen zaken worden uitgewerkt.
  • ALV gepland op 1 juli 2012

    In vervolg op de Algemene Ledenvergadering van 15 april jongstleden, doen wij u bijgaand het voorstel van de commissie Wiersma toekomen. Bij dezen doen wij aan alle Kringleden een oproep tot een volgende ledenvergadering, waarin zowel het voorstel van de commissie Wiersma (zie onder deze oproep) besproken wordt alsmede overige lopende, maar voorlopig opgeschorte zaken. Deze ledenvergadering zal alleen kunnen plaatsvinden indien iemand zich meldt om als voorzitter voor deze vergadering op te treden. Leden die deze rol op zich willen nemen kunnen zich melden bij Arlette Geerlings (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151 = 'ajgeerlings' + '@'; addy962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151 = addy962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151 + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151 = 'ajgeerlings' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151').innerHTML += ''+addy_text962fbf1f05039435ea7c4a01d55c0151+''; ). Het vorige bestuur is bereid om te helpen bij de voorbereiding van de vergadering, zowel inhoudelijk als praktisch.Met het oog op de vakanties stellen wij voor de Algemene Ledenvergadering op zondag 1 juli te laten plaatsvinden. De termijn voor de oproeping van een Algemene Ledenvergadering bedraagt ten minste zeven dagen. Dit betekent dat wij uiterlijk maandag 18 juni moeten besluiten of de Algemene Ledenvergadering doorgang vindt. Dit geeft voldoende tijd om de eenmalige voorzitter bij te staan bij de voorbereiding van de vergadering en de stukken voor de ALV via de website bekend te maken. Leden zonder e-mail ontvangen een papieren versie. Samenvattend:- Verzoeken wij leden die de ALV als eenmalig voorzitter willen leiden zich uiterlijk zondag 17 juni, 17.00 uur te melden bij This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3 = 'ajgeerlings' + '@'; addy263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3 = addy263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3 + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3 = 'ajgeerlings' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3').innerHTML += ''+addy_text263a6de2bcaffa9eafb4a594b4caeec3+'';  - Ingezonden post kan tot zondag 17 juni, 17.00 uur toegezonden worden aan This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247 = 'ajgeerlings' + '@'; addyfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247 = addyfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247 + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_textfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247 = 'ajgeerlings' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloakfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247').innerHTML += ''+addy_textfb8a1f51384dcb100ddb6b03957f6247+''; - Op maandag 18 juni wordt via de website bekend gemaakt of de ALV doorgang zal vinden. Leden zonder e-mail ontvangen een papieren berichtgeving- De eenmalige voorzitter zal in samenwerking met het voormalige bestuur de vergadering voorbereiden- De stukken voor de ALV worden via de website bekend gemaakt. Leden zonder e-mail ontvangen een papieren versie- De ALV zal plaatsvinden op zondag 1 juli vanaf 13.00 uur Wij hopen iedereen op zondag 1 juli te ontmoeten.Klik hier voor het voorstel Wiersma 
  • Koloniale esthetiek, Caribische diaspora

    In het kader van de expositie 'Who More Sci-Fi Than Us, hedendaagse kunst uit de Cariben' (zie onder exposities op de NKvB-site), organiseert Kunsthal KAdE, Amersfoort, in samenwerking met de debatorganisatie Framer Framed, op zondag 17 juni een lezing en Ronde Tafeldiscussie over thema’s als 'blackness' in een Europese context, dekoloniale esthetiek en de Caribische diaspora. De toegang tot de lezing en Ronde Tafeldiscussie is gratis (voor de tentoonstelling geldt de reguliere toegangsprijs). De voertaal is Engels.Programma: De lezing “Decolonial Diasporic Aesthetics” wordt gegeven door keynote speaker Alanna Lockward (auteur, kunstcriticus en onafhankelijke curator. Lockward is oprichter van de Transnational Institute en curator van het project BE.BOP 2012 BLACK EUROPE BODY POLDeITICS); Ronde Tafeldiscussie Deelnemers aan de Ronde Tafeldiscussie zijn: Nancy Hoffmann (gastcurator 'Who More Sci-Fi Than Us, hedendaagse kunst uit de Cariben'); Charl Landvreugd (deelnemende kunstenaar, curator en auteur, werkzaam in Europa en de VS); Sharelly Emanuelson (filmmaker en oprichter Uniarte & Caribbean Visuals). De moderator van deze middag is Quinsy Gario Na afloop van de discussie vindt er een performance plaats van kunstenaar Teresa Maria Diaz Nerio (Dominicaanse Republiek).PraktischWaar: Kunsthal KAdE, Smallepad 3, AmersfoortWanneer: Zondag 17 juni 2012Aanvang 14.00 uur (einde 16.00 uur)Toegang Lezing en Ronde Tafeldiscussie: gratis(reguliere entreeprijs voor de tentoonstelling)De voertaal van deze middag is EngelsAanmelden bij Simone Buys: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493 = 's.buys' + '@'; addy0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493 = addy0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493 + 'kunsthalkade' + '.' + 'nl'; var addy_text0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493 = 's.buys' + '@' + 'kunsthalkade' + '.' + 'nl';document.getElementById('cloak0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493').innerHTML += ''+addy_text0a9c47083083f6aec344c4fb4b3aa493+''; www.kunsthalkade.nl
  • Leven in Zevendal

    LEVEN IN HET ZEVENDAL , een documentaire in 3 delen. DEEL 2 GAAT 24 JUNI IN PREMIERE IN “DE KOPPEL” TE MIDDELAAR OM 12.30 UUR. In het najaar zal deze film hier nogmaals voor dorpelingen en andere belangstellenden worden getoond. Kringlid Gonda van der Zwaag is al meer dan 30 jaar Beeldend Kunstenaar. In relatie tot het kunstenaarschap en haar omgeving maakt zij momenteel een documentaire film over het leven in het Zevendal. Deel 1   De Boer, Deel 2   De Boswachters, Deel 3   De BewonersDeze trilogie documentaire laat vooral een geschiedenis zien van hoe men hier in het Zevendal leeft en werkt in het begin van de 21ste eeuw. Grenzend aan de wijk de Bisselt ligt het natuurgebied de Sint Jansberg  en de Mookerheide. Dit gebied word doorsneden door het Zevendal, een gletsjertong uit de ijstijd. Oorspronkelijk werd dit land voor agrarische doeleinden gebruikt. Momenteel is het dal in bezit van Natuurmonumenten die het een meer ecologische leefwijze toebedeeld.   
  • Chinablog Stephanie Rhode

    Een eerste bericht van kringlid Stephanie Rhode, die samen met  kunstenares Ma Hui de maand juni zijn vertrokken naar China voor een uitwisseling tussen Chinese en in Nederland gevestigde kunstenaars. Van 13 juni tot 10 juli 2012 exposeren zij in het Museum of Contemporary Art, MOCA in Beijing/ China, onder de titel To love and to give (www.bjmoca.com) Bericht 11 juni 2012: Na aankomst in de bruisende wereldstad Beijing, zijn wij op zoek gegaan naar de 490 witte breihuizen, die uiteindelijk toch veilig aankwamen in het museum. Ik was te laat om de 490 huizen per schip te versturen en ook per vliegtuig werd het erg moeilijk, omdat de Chinese douane het niet graag ziet als er kunst uit Europa werd ingevoerd. Wie weet op wat voor gedachten de bevolking kan komen als ze zich door kunst laten inspireren? Ma Hui, zij komt uit de grafiek- en tekenhoek, laat nu een video en een installatie zien. Zij en ik werken goed samen om onze gemeenschappelijke expositie op alle punten tot een succes te maken. Ik vind dat de manier van doen en met elkaar communiceren erg verschillend zijn van dat wat wij gewend zijn in Nederland, maar dankzij Ma Hui, die oorspronkelijk uit China komt, vinden wij onze weg. Ma Hui belt, organiseert, weet pakjes die zoek zijn geraakt terug te vinden, weet de weg in het chaotische verkeer, vertaalt en bemiddelt, helpt en blijft de rust zelve in deze turbulente dagen in Beijing, ondanks dat zij ook zelf voor haar eigen installatie van de 1500 maskers en haar videopresentatie The tree wants to rest… moet zorgen. Wij ontmoeten elke dag kunstenaars, bezoeken hun gigantische ateliers en zijn overal van harte welkom. Ik verbaas me er over hoe een groot deel van de kunstenaars, die wij ontmoet hebben, leeft in weelde. Het lijkt wel de omgekeerde wereld hier. De  afgelopen tien jaar is er een grote boem geweest op de Chinese kunstmarkt dat zie je terug in hun manier van leven. Grote ateliers met dikke auto’s voor de deur. Ik kwam niet meer bij toen ik dat zag. Maar geen wantrouwen, we zijn overal welkom. Wat ook bijzonder was is dat June, een Japanse vriendin, die jarenlang met haar gezin in Amstelveen heeft gewoond en nu in Beijing woont, ons hier heel erg heeft geholpen. Zij kwam een paar keer naar het museum met een aantal vrouwen, die vervolgens de huizen in elkaar gingen haken. Ma Hui heeft bij het ophangen van haar tekeningen en bij het inrichten van haar videoruimte een aantal hindernissen moeten overwinnen maar ze blijft steeds bij haar Chinese visie: if you take a stap back, you will see more. Alles is in het werk gesteld om zo veel mogelijk publiciteit te geven aan dit project. Drukkers zijn aan het werk gezet, levensgrote posters door de hele stad zijn opgehangen, folders gemaakt, alles is klaar voor de opening. Speciaal voor deze expositie komt een beroemde Chinese schrijfster Li  Yuzhen, die op woensdag 13 juni de opening zal verrichten. Zij gaat in op de achtergrondidee van de 490 huizen omdat het thema haar persoonlijk aanspreekt. Ben erg benieuwd.Wordt vervolgd…Stephanie Rhode 
  • Alles van waarde is weerloos - Beaufort04

    “…Alles van waarde is weerloos…” Zij blijft geborgen in onze herinnering maar was blijkbaar geworteld in drijfzand…: de Cultuur Toeristische Triënnale Voor Hedendaagse Kunst Aan Zee, BEAUFORT sterft een stille dood Gedurende tien jaar, in goede en kwade dagen, artistiek gekoesterd door een zeer breed, enthousiast en talrijk publiek. Steeds met liefde en zorg break-even gerealiseerd door het jong,  klein, gedreven en hardwerkend team van de VZW KUNST Geboren aan de Kust op 31 maart 2003 en in de aanloop naar een vijfde succesvolle editie, zonder motivatie en met veel dedain, in de kiem gesmoord in de catacomben van de BBK en de adviescommissie kunsten, in juni 2012. Samenkomst en gelegenheid tot een laatste groet, tot 30 september, op meer dan dertig kunstlocaties langs de Vlaamse kust. Alleen de Vlaamse regering kan Beaufort en vzw Kunst in extremis nog redden door hen voor 30 juni op te vissen voor reanimatie. Indien zij deze moedige ingreep niet willen doen, nodigen wij nu reeds onze tienduizend nieuwsbriefabonnees en de vele stille kunstliefhebbers die Beaufort een warm hart toedragen uit voor: Een stille artistieke wake op ons onvolprezen Noordzeestrand op zondag 30 september 2012. Doet de Vlaamse regering het tij voor einde juni nog keren, dan turnen we die dag gelijk om tot een vreugdevol en kunstig strandfeest. Dit melden U met diepe droefheid, gekrenkt in hun beroepseer, wankelend in hun geloof in een zinvol cultuurbeleid, maar toch nog hopend op de ultieme ingreep van een regering met een ruimere visie op cultuurbeleid dan onze beoordelaars: De meer dan 130 internationaal gerenommeerde kunstenaars die in de voorbije jaren hun artistiek werk presenteerden langs de Vlaamse Kust. De honderdduizenden trouwe bezoekers die de voorbije jaren genoten van de Triënnale voor Hedendaagse Kunst aan Zee. De medewerkers, partners en sympathisanten van vzw Kunst en haar projecten. DIT BERICHT GELDT NIET ALS ENIGE KENNISGEVING ! Voor meer informatie en onze “Kroniek van een aangekondigde dood?”, honderden foto’s van boeiende ku(n)stingrepen aan zee en/of eventuele steunbetuigingen kunt u terecht op: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakda61454fa9610e6758201913108c7498').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyda61454fa9610e6758201913108c7498 = 'info' + '@'; addyda61454fa9610e6758201913108c7498 = addyda61454fa9610e6758201913108c7498 + 'vzwkunst' + '.' + 'be'; var addy_textda61454fa9610e6758201913108c7498 = 'info' + '@' + 'vzwkunst' + '.' + 'be';document.getElementById('cloakda61454fa9610e6758201913108c7498').innerHTML += ''+addy_textda61454fa9610e6758201913108c7498+''; www.beaufort04.be facebook.com/beaufort04
  • Mythe van de natuur 2012

    Vanaf 1 juli tot 1 oktober 2012 verbeelden 15 kunstwerken de Mythe van de Natuur langs een route door het Drents-Friese Wold. Onder de vijftien deelnemende kunstenaars zijn vier kringleden Adri A.C. de Fluiter, Marieke Geerlings en Saskia Boelsums  & Peter Veen Op zondag 1 juli 2012 vindt de opening plaats van de ‘Mythe van de Natuur 2012’. Dè culturele explosie in het Drents-Friese Wold in juli, augustus en september 2012. Ruimtelijke kunst, Geluidskunst, Educatie, Landschapstheater, Performances en Exposities. Programma: vanaf 13.30 uur ontvangst. De officiële openingshandeling zal om 14.30 uur worden verricht door mevrouw Sietske Poepjes, gedeputeerde van de Provincie Friesland. Na de opening wordt u uitgenodigd voor een enthousiast optreden van ‘Dansgroep JDF’ waarna u onder het genot van een drankje en sfeervolle muziek kennis kunt maken met de beeldend kunstenaars die enige kunstwerken zullen toelichten. www.mythevandenatuur.nl Locatie Buitencentrum Drents-Friese Wold Terwisscha 6a Appelscha  
  • Call for Tehran 2012

    Call for Tehran 4th International Sculpture Symposiumdeadline June 20 2012  Tehran Public Arts Organization is holding Tehran 4th International Sculpture Symposium. The symposium is held from September 10, 2012 to October 1, 2012. It aims at expanding Iran’s contemporary sculpture and tenderizing Tehran’s urban space by modernizing current conditions and improving artistic creations, and also familiarizing the citizens with the stages of making works, beside generalizing aesthetic view in the society, and exchanging experiences, knowledge and skills among the artists. Participation: 10 foreign artists will be selected to compete along with 12 Iranian artists. All the symposium candidates should have experience and ability of working with stone and should be able to bring their creative ideas into realization within the allotted time using the medium of stone. Main Raw Materials: Each artist in the main section will be given at most a marble slab measuring roughly 300×100×100 centimeters. How to participate: Following materials should be sent to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloaka3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addya3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66 = 'tehransculpture.symp' + '@'; addya3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66 = addya3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66 + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_texta3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66 = 'tehransculpture.symp' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloaka3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66').innerHTML += ''+addy_texta3b9c45d087de0b4bcac72c6e50f4a66+''; : - Registration form completed and signed - Personal CV/ Resume - Photo(s) of their model of the suggested work. The scale of the offered model should be on the basis of 1 to 10.  Note: the selected artists should bring their models as it will be shown in an exhibition held during the symposium. - Selected artists must arrive at Tehran 4 days before the starting day of the symposium. Registration deadline: Symposium secretariat starts registering from June 16 to 20, 2012 during office working hours. Selected artists are announced via the website of Public Arts Organization and broadcasting services within 10 days from the last day of registration. The symposium provides: - Accommodation and meals for the duration of the symposium. - Materials for the realization of the sculpture. - Transportation from and to home country and the visa expenses. - Individual allowance for successfully realized project at 40,000,000 Iranian Rials which will be converted to USD or Euros at the day’s exchange rate. - Non-electrical tools, and electrical tools including grinder (small and big), cutting and sanding disks(one piece each)  Note: There will be special facilities for cutting the stones which could be used 3 times during the symposium by arranging with the workshop manager. - Safety equipments and insurance for the duration of the symposium while at workshop. - A catalog of the symposium granted to the selected artists. Awards: The symposium in the main section will have three selected works according to the Jury’s opinion which are introduced at the closing ceremony and are given some awards as below: - Honorary certificate and 100,000,000 Iranian Rials for the first place. - Honorary certificate and 70,000,000 Iranian Rials for the second place. - Honorary certificate and 50,000,000 Iranian Rials for the third place.  Above mentioned amounts will be converted to USD or Euros at the day’s exchange rate. The sculpture undertakes to: - Create a sculpture no later than the closing date of the symposium being Oct. 1st 2012. - Symposium’s working hours which is 9am to 6pm. - Give the right of the ownership of the sculpture to Tehran municipality and the right to use the works and their photos in website, brochures, and catalogs.  In the case of occurrence of certain matters out of the symposium’s norms by any present individual, the secretariat will decide about the rest of that person’s presence. Should you need any other information, please contact us at This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7 = 'tehransculpture.symp' + '@'; addy9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7 = addy9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7 + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7 = 'tehransculpture.symp' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7').innerHTML += ''+addy_text9c28f4fde41d8b878c9a68d720743bf7+''; . The symposium secretariat address: Tehran Sculpture Centre, Amarat-e Eyn al-Dowle (Barg picture gallery), eastern Shahid Jamali St, Shahid Vafamanesh st, Heravi Square, Pasdaran Tel and fax: 00982122969742 Website: www.zibasazi.ir Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak9f04964c35928a10247963d233749fea').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy9f04964c35928a10247963d233749fea = 'tehransculpture.symp' + '@'; addy9f04964c35928a10247963d233749fea = addy9f04964c35928a10247963d233749fea + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text9f04964c35928a10247963d233749fea = 'tehransculpture.symp' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak9f04964c35928a10247963d233749fea').innerHTML += ''+addy_text9f04964c35928a10247963d233749fea+''; Tehran 4th International Sculpture Symposium Name of Artist: Mr. Mrs. Ms. ____________________________________________________________ Address: ___________________________________________________________________________ City: ______________________________________________________________________________ State, postal code: ___________________________________________________________________ Country: ________________________________________________________________ Telephone/Mobile: ___________________________________________________________________ Email: _____________________________________________________________________________ Website: ___________________________________________________________________________ Date of Birth: ____________________________________________________________ Title of the work:--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Dimensions: Height--------------------Width-------------------Depth----------------- Please sign this form, attach resume and photos of your model and return to: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc = 'tehransculpture.symp' + '@'; addy48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc = addy48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc = 'tehransculpture.symp' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc').innerHTML += ''+addy_text48f35ed01e7e73cf2b3fcf45555fb5cc+''; Entry Deadline: June 20, 2012. Date: _______________________ Signature: ____________________________________
  • Beelden aan Zee in het bos

    Nieuwe BeeldentuinOp 28 maart 2012 is rond Kasteel het Nijenhuis de nieuwe beeldentuin geopend. Meer dan 75 beelden uit de collecties van Museum de Fundatie, Museum Beelden aan Zee -Scheveningen- en de provincie Overijssel worden getoond op 4,5 hectare siertuin, grasvelden en bosgebied in combinatie met de in het kasteel getoonde collectie van Museum de Fundatie. Het afgelopen jaar is de tuin verfraaid en de beveiliging op een hoog niveau gebracht.Dirk Hannema (1896-1984), de stichter van Museum de Fundatie, vestigde zich in 1958 met zijn kunstcollectie in Kasteel het Nijenhuis. Zijn beelden zette hij in de tuin, onder meer de Zonnewijzer en Grote vrouwenkop van Ossip Zadkine en de Wilhelmina van Charlotte van Pallandt. In 1989 werd het Hildebrandmonument van Jan Bronner in de tuin geplaatst, in de jaren negentig gevolgd door werk van Dora Dolz, Pjotr Müller en Joost van den Toorn. De laatste jaren zijn daar grote beelden bijgekomen van kringlid Frode Bolhuis (foto), Heringa/VanKalsbeek en Ronald Westerhuis. Deze laatste twee in samenwerking met Mojo Concerts die deze werken een aantal jaar op LowLands toonde. Na de roof van de Rodin van Singer Museum Laren haalde Museum de Fundatie noodgedwongen zijn ‘bronzen’ uit de tuin. In samenwerking met de Provincie Overijssel is de beveiliging van de tuin geoptimaliseerd zodat Hannema’s bronzen weer naar buiten kunnen. Collectie Museum Beelden aan ZeeVan Museum Beelden aan Zee is een prachtig bruikleen van zo'n 40 werken verkregen. Museum de Fundatie beschouwt het als een grote eer om deze te kunnen tonen. Beelden aan Zee is in Nederland toonaangevend op het gebied van de moderne en hedendaagse, internationale beeldhouwkunst. In de door Theo en Lida Scholten bijeengebrachte collectie staat het ‘mensbeeld’ centraal. Het museum is in 1994 gesticht en in dat jaar werd het prachtige door Wim Quist ontworpen gebouw in Scheveningen geopend. De samensmelting van de privécollecties van Theo en Lida Scholten en Dirk Hannema rond Kasteel het Nijenhuis geeft een gevarieerd inzicht in de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst. Naast de vaste presentaties binnen en buiten het kasteel zullen er altijd tijdelijke tentoonstellingen te zien zijn.Kunstenaars vertegenwoordigd in de beeldentuin van Museum de Fundatie in alfabetische volgorde, daaronder vele (oud)NKvB-leden: Kenneth Armitage(UK), Herbert Albrecht(AT), Andreu Alfaro(ES), Nicolas Alquin (BE), Hendrik Ansum, Karel Appel, Burkard Backe (DE), Toni Benetton(IT), Joachim Berthold(DE), Frode Bolhuis, Martin Borchert, Jan Bronner, Hede Bühl(DE), Axel Cassel (DE), Pino Castagna(IT), Georges Charpentier(FR), Tom Claassen, Eric Claus, Michael Croissant(DE), Eugène Dodeigne(FR), Dora Dolz(ES), Frank Dornseif(DE), Dorothé van Driel, Bartholomeus Eggers (toeschrijving), Lothar Fischer(DE), Alphons Freijmuth, Heringa/VanKalsbeek, Allen Jones(UK), Gooitzen de Jong, Nic Jonk, Kunihiko Kato(JP), Yubi Kirindongo(CW), Dietrich Klinge(DE), Fritz Koenig(DE), Rainer Kriester(DE), Gust Kulche(BE), Ignatius van Logteren, Sien van Meurs, Igor Mitoraj(PL), Pjotr Müller, Bernard Müller-Feijen(DE), Mario Negri(IT), Waldemar Otto(PL), Sonja Oudendijk, Charlotte van Pallandt, Theresia van der Pant, Josef Pillhofer(AT), André Raboud(FR), Steef Roothaan, Marc de Roo-ver(BE), Willem Speekenbrink, Arthur Spronken, Hans Steinbrenner(DE), Elisabeth Stienstra, Werner Stötzer(DE), Bé Thoden van Velzen, Joost van den Toorn, Sophia Vari(EL), Adri Verhoeven, Jan Verschoor, Oswald Wenckebach, Trak Wendisch(DE), Ronald A. Westerhuis, Han Wezelaar, Jos Wong, Ossip Zadkine(FR), Zhou Brothers(CN), Hedwig Zweerus-Weeber, Henk Zweerus.Museum De Fundatie - kasteel Het Nijenhuis, Heino/WijheKasteel het Nijenhuis en nieuwe beeldentuin zijn geopend van dinsdag t/m zondag, 11.00 - 17.00 uur. www.museumdefundatie.nl
  • Ballads in Onderzeebootloods

    Datum: 2 juni tot 30 september 2012 Na twee succesvolle edities in 2010 en 2011 hebben Museum Boijmans Van Beuningen en het Havenbedrijf Rotterdam wederom een hedendaagse kunstenaar uitgenodigd een installatie te maken in de Rotterdamse haven. Met de tentoonstelling ‘Ballads’ transformeert Sarkis (1938) de industriële Onderzeebootloods deze zomer tot een bijzondere plek. Sarkis (1938), geboren in Istanbul en sinds de jaren 60 woonachtig in Parijs, liet zich voor de installatie ‘Ballads’ inspireren door 17e eeuwse kerkinterieurs van de Nederlandse schilder Pieter Saenredam (1597-1665). Door middel van grote sculpturale objecten, gekleurd licht en muziek transformeert Sarkis de twee hallen van de industriële loods tot een bijzondere totaalinstallatie, waar de bezoeker wordt ondergedompeld in een wereld van mystiek en symboliek. Elke zondag kunt u genieten van verschillende live-concerten in de tentoonstelling. Via een kleine deur komt u in de immense ruimte van de Onderzeebootloods. U kunt door de installatie wandelen of een van de -met witte donsveertjes beplakte- fietsen nemen en zo het ‘gesamtkunstwerk’ ontdekken. Deze fietsen zijn in een grote cirkel opgesteld onder een lampenkap van 16 meter hoog, waarin een grote spot op en neer gaat op het ritme van de ademhaling van de kunstenaar. De ruimte wordt gevuld met klanken van een carillon met 43 klokken, dat aan een architectonische constructie van 18 enorme boomstammen hangt. Het carillon brengt het minimalistische muziekstuk ‘Litany for the Whale’ van avant-garde componist John Cage ten gehore. De compositie, gebaseerd op de roep van twee walvissen, refereert aan de geschiedenis en gebruiksfunctie van de loods, waar ooit onderzeeboten werden gebouwd. De verbinding tussen heden en verleden is een terugkerend element in de praktijk van Sarkis. Ook de Futuro, een futuristisch vakantiehuis uit de museumcollectie, is geland in de loods en vormt het decor voor de bijzondere films van Sarkis, waarin kleine bewegingen en kleur- en vormstudies centraal staan. Aan het einde van de tentoonstelling, vlak voor je weer de deur uitgaat, vraagt Sarkis de bezoeker iets terug te geven na een bijzondere ervaring. U ontvangt bij de entree een gratis boekje met hierin aanvullende informatie over de kunstenaar en de thematieken in Ballads. www.boijmans.nl
  • Minimal myth in Boijmans

    Datum: 2 juni - 16 september 2012 Deze zomer toont het museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, werk van stromingen uit de jaren 60 en 70 (zoals het Minimalisme en de Nul-beweging) naast het werk van hedendaagse kunstenaars. Het doel van de tentoonstelling ‘Minimal Myth' is het tonen van mogelijke overeenkomsten in de werkwijze. Door de werken naast elkaar te tonen worden juist de verschillen duidelijk en ontstaat een confrontatie tussen heden en verleden. Met iconen als Carl Andre, Mel Bochner, Jan Schoonhoven en Ad Dekkers. In de Bodonzaal van het museum zullen deze zomer topstukken uit de collectie van Minimal Art kunstenaars uit de jaren 60 en 70 te zien zijn naast gerelateerd werk van succesvolle hedendaagse kunstenaars. ‘Minimal Myth’ zet twee generaties bij elkaar die een gemeenschappelijke interesse delen, maar waarbij de uitvoering verschilt. De selectie van werken brengt tegenstellingen naar voren: een theoretische tegenover emotionele benadering, regelmatig tegenover onregelmatig, objectiviteit tegenover subjectiviteit en aandacht voor details tegenover een totaalvisie. Deze tentoonstelling is samengesteld door Francesco Stocchi, sinds 1 januari conservator moderne en hedendaagse kunst bij Museum Boijmans Van Beuningen. Kunstenaars De kunstenaars van wie in de tentoonstelling werk te zien is; Ben Akkerman, Carl Andre, Bernd & Hilla Becher, Larry Bell, Mel Bochner, Nicola Carrino, Marieta Chirulescu, Chris Cornish, Ad Dekkers, Ger van Elk, Dan Flavin, Lydia Gifford, Raphael Hefti, Martijn Hendriks, Nathan Hylden, Donald Judd, Nicholas Knight, Sol LeWitt, Robert Mangold, Brice Marden, François Morellet, Robert Morris, Marc Nagtzaam, Kenneth Noland, Nick Oberthaler, Tomas Rajlich, Kilian Rüthemann, Jan Schoonhoven, Monika Sosnowska, Peter Struycken, Oscar Tuazon, Giuseppe Uncini en Ned Vena. Publicatie Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met visuele bijdragen van Marieta Chirulescu, Chris Cornish, Nathan Hylden, Nicholas Knight, Marc Nagtzaam, Nick Oberthaler en Ned Vena. Deze kunstenaars, die allen deelnemen aan de tentoonstelling, is gevraagd een subjectieve kijk op de tentoonstelling in catalogus-vorm te presenteren. De publicatie is samengesteld door Francesco Stocchi, en in gelimiteerde oplage verkrijgbaar in de museumwinkel. www.boijmans.nl
  • Drift in mysterieus bos

    Donderdag 14 juni 2012 opent het internationale beeldende kunstproject Drift haar expositie tussen het industriële erfgoed van het voormalig waterloopkundig laboratorium Waterloopbos te Marknesse. De expositie duurt tot 1 november 2012.Deelnemende kunstenaars: Lobke Burgers; Arvid Hagen; Rumen Dimitrov (Bulgarije); Joseph Tasnadi (Hongarije); Pat van Boeckel; Anthea Simmonds (Nieuw-Zeeland/Nl); Ninette Koning; Karen Macher Nesta (Peru); Thomas Sabourin (Frankrijk); Marga Houtman; Ivo Kamphuis; Toon Elfrink; Titi Zaadnoordijk. op 14 juni 15.00 uur persbijeenkomst, 16.00 uur opening Waterloopbos Marknesse. Het Waterloopbos van Natuurmonumenten in Marknesse is deze zomer het decor voor een ongewoon hedendaags kunstproject: Drift. Dertien kunstenaars uit vijf landen hebben zich laten inspireren door de resten en ruïnes van het oude waterloopkundig laboratorium, die dit bos zijn mysterieuze eigen gezicht hebben gegeven. Het bos ligt aan de rand van de polder, waar zee land werd, en industrie weer natuur. De industriële resten liggen er nu als monument voor de al te menselijke passie voor verandering. Die voortdurende stuwende kracht is het uitgangspunt voor de deelnemende kunstenaars aan Drift. Hun kunstwerken nodigen uit om verbanden te leggen tussen het ingrijpen van de mens in de natuur, het verdwijnen van de oude voor een nieuwe wereld en de mogelijkheden die daaruit ontstaan. De oude havenmodellen van het waterloopkundig Laboratorium herbergen van eind mei tot 1 november een verscheidenheid aan kunstwerken. Zo springen de zilveren steenbokken (Blessengers) van Lobke Burgers ons tegemoet in de ruïne van het havenmodel van Thybron en speelt een waterpiano van de Hongaarse kunstenaar Joseph Tasnadi zijn stille deun in De Maasvlakte. Op de plek van de grote silo in de haven van Bangkok heeft Arvid Hagen een wolkenobservatorium gebouwd en even verderop spettert een grote golf van geschilde wilgentenen van Toon Elfrink de wandelaar tegemoet. Middenin het bos is een Urker schokker gestrand in de bomen, op de hoogte van de oude Zuiderzee. De video-installatie in deze boot van Pat van Boeckel brengt ons terug naar een verloren tijd. Langs de witte Havenroute, die start bij het infocentrum Waterloopbos liggen ook de overige acht kunstwerken. In het Informatiecentrum van Natuurmonumenten is een grote expositie te zien van Ivo Kamphuis, die naast kleurige schilderijen van dieren in vallen, ook nieuwe diersculpturen presenteert, die hij samenstelt uit zijn grote verzameling gevonden botten, schedeltjes en horentjes. www.kunstbroedplaats.nl This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539 = 'welcome' + '@'; addy88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539 = addy88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539 + 'rerunproducties' + '.' + 'nl'; var addy_text88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539 = 'welcome' + '@' + 'rerunproducties' + '.' + 'nl';document.getElementById('cloak88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539').innerHTML += ''+addy_text88ab19b24d1eaf0812b96cb0350ba539+'';  
  • NKvB-expositie Narcissus

    Expositie Narcissus in Park Groot Vijversburg Van 26 augustus tot en met 28 oktober 2012 vindt in Park Groot Vijversburg in Tytsjerk de tentoonstelling Narcissus plaats onder auspiciën van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. Een externe commissie van deskundigen maakte een selectie van vijftien beeldhouwers, die elk met één a twee werken vertegenwoordigd zullen zijn. Als thema is gekozen voor de mythische figuur van Narcissus. De deelnemende kunstenaars zijn Joost Barbiers, Maria Bemelmans, Gjalt Blaauw, Femke van Dam, Adri A.C.de Fluiter, Marieke Geerlings, Marco Goldenbeld, Merel Holleboom, Anki van de Kamp, Erik van Maarschalkerwaard, Rob Schreefel, Eja Siepman van den Berg, Dick Simonis, Lia Versteege en Gonda van der Zwaag, allen lid van de NKvB. LocatiePark Groot Vijversburg bestaat uit een negentiende-eeuwse villa, gelegen in een met veel zorg onderhouden park met slingerpaden, oude bomen en veel vijvers. Wat vijvers betreft doet het zijn naam eer aan. Het park rond de villa is vanouds gratis toegankelijk. Dat was de wens van de laatste bewoner, Age Looxma Ypeij, toen hij zijn bezittingen naliet aan Stichting Op Toutenburg, die landgoed en park tot de dag van vandaag beheert en onderhoudt. Een laagdrempelig, avontuurlijk park, met voor volwassenen en kinderen uitnodigende plekken, doorkijkjes en wandelmogelijkheden. De website van het park www.vijversburg.nl geeft er een goed beeld van. Sinds 1997 organiseert de Stichting regelmatig exposities van ruimtelijk werk. Een curator nodigt daarvoor (inter)nationale beeldhouwers uit om voor een tijdelijke tentoonstelling rond een overkoepelend thema een installatie of object te leveren of te maken. Tot nu toe zijn er zes tentoonstellingen geweest, met tussenpozen van twee tot drie jaar. Sinds 2000 is Stichting Op Toutenburg bezig met het realiseren van een belangrijke verbouwing en uitbreiding van zowel villa als park. In 2013 moet de uitbreiding zijn beslag hebben gekregen. Dit alles levert een pauze op in de organisatie van eigen tentoonstellingen. Het tentoonstellingsvoorstel van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers werd door de bestuurders dan ook positief ontvangen. Het park biedt veel buitenlocaties, waaronder de vijvers. Daarnaast zijn er enkele binnenlocaties: in Villa Vijversburg en in het theehuis.  Verder zijn er in het park een aantal bijzondere plekken zoals een grot, een hermitage, een oranjerie en de blauwe koepel.  NarcissusOver Narcissus gaan veel verhalen, maar de bekendste versie is die van Ovidius. Narcissus was beeldschoon, en zou volgens een voorspelling een lang leven beschoren zijn, als hij maar nooit een blik op zichzelf zou werpen. Hij mocht zich niet spiegelen. Velen werden verliefd op hem, maar die liefde beantwoordde hij nooit. Bekendste afgewezen geliefde is Echo. Van haar bleef uiteindelijk alleen haar stem over. Ook met Narcissus liep het niet goed af. Het noodlot van Narcissus wilde, dat hij zich per ongeluk spiegelde in het water bij een bron. Hij werd direct zo verliefd op zijn eigen spiegelbeeld, dat hij ter plekke vastgekluisterd bleef en wegkwijnde. Precies daar, op die plek, kwam later de narcis tot bloei. De mythe van Narcissus is één van Ovidius’ “metamorfosen” ofwel gedaanteverwisselingen. In de literatuur en de beeldende kunst is het verhaal van Narcissus, dat zowel positieve als negatieve implicaties heeft, op verschillende manieren geïnterpreteerd. Stel je voor, dat Narcissus zich in één van de vele vijvers in Park Vijversburg spiegelt. Of in een van de pauwen in het park, die qua ijdelheid niet voor hem onderdoen. Of stel je de metamorfose van herfstig blad en rottende vruchten in de herfst tot uitbottende bomen in het voorjaar voor, met wie weet ergens aan het water een Narcis. Stichting Beeldenpark VijversburgSwarteweisein 29255 JB Tytsjerk  open dagelijks van 10.00 tot 16.00 uurtoegang vrij 
  • Organiseren verkoopexpo bij Steylaert

    Hans Stijlaart, Bronsgieterij Steylaert in Waardenburg, wil zijn bronsgieterij meer openstellen voor publiek en kwam met het idee om in een weekend een verkoopexpositie te organiseren in zijn pand voor niet al te grote objecten van kringleden. Daarvan wil hij dan een percentage van verkocht werk. Om het extra aantrekkelijk te maken zou hij een demonstratie kunnen geven van het bronsgieten. Ook zou  gedacht kunnen worden aan een lezing etc. Michiel Brouwer (zoon Gerard Brouwer, geen kringlid) heeft 2 jaar een galerie gehad en zou Hans Stijlaart bij het organiseren kunnen assisteren. De bronsgieterij is gelegen op een bedrijventerrein. In augustus is hij 3 weken dicht. Wellicht zijn er kringleden die interesse hebben en wellicht het idee verder willen uitwerken. www.steyls-art.com Eerdere berichtgeving onder Tentoonstellingen:Expositie bij Bronsgieterij Steylaert 26, 27, 28 mei en 2 en 3 juni  2012 van bekende beeldhouwers waaronder Pieter d’Hont (1917-1997), bij leven lid van de NKvB. De Bronsgieterij opent haar deuren op bovengenoemde data van 11.00-17.00 uur en op afspraak.  Koeweistraat 20, 4181CD Waardenburg. met referte aan mailcontact: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakd88cc684e989118713c3367775b738a6').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyd88cc684e989118713c3367775b738a6 = 'secretariaat' + '@'; addyd88cc684e989118713c3367775b738a6 = addyd88cc684e989118713c3367775b738a6 + 'nkvb' + '.' + 'nl'; var addy_textd88cc684e989118713c3367775b738a6 = 'secretariaat' + '@' + 'nkvb' + '.' + 'nl';document.getElementById('cloakd88cc684e989118713c3367775b738a6').innerHTML += ''+addy_textd88cc684e989118713c3367775b738a6+'';
  • Deel gestolen beeld terug

    Zwijndrecht - 4 juni 2012  17.00 uur Inmiddels is een deel van het gestolen beeld “Le Couple” terug! In de nacht van de diefstal heeft de politie de gemeentewacht gebeld, die op zijn beurt het overgebleven deel van het beeld overgebracht hebben naar de gemeentewerf. Het beeld was al losgekoppeld, klaar om te transporteren, maar wel behoorlijk beschadigd! De organisatie van Drechtoevers was hierover niet eerder geïnformeerd waren, maar is erg verheugd dat een deel van het beeld – hoewel beschadigd – weer terecht is. Er moet nog nagegaan worden in hoeverre de schade hersteld kan worden.De berichtgeving over de diefstal is door bijzonder veel media opgepakt en aan de oproep via twitter om het bericht te retweeten is masaal gehoor gegeven. Mogelijk voorkomt het dat de dieven het andere deel van het beeld  ‘aan de man’ kunnen brengen. Ook de branchevereniging voor de metaalhandel is ingeschakeld en de politie heeft inmiddels toegezegd extra te gaan surveilleren. Wij zijn voornemens om de gemeente te vragen wat er mogelijk is om de toegangswegen tot onze beelden beter te beschermen. Wij beraden ons over welke maatregelen we verder nog kunnen nemen. Zwijndrecht - 3 juni 2012 In de avond/nacht van 1 juni 2012 is het bronzen beeld ‘Le Couple’ gestolen uit het Noordpark in Zwijndrecht. Waarschijnlijk zijn de daders gestoord door wandelaars die de politie belden omdat één helft van het beeld verdwenen was. Toen twee bestuursleden van de Stichting Beeldenpark Drechtoevers ’s morgens ter plaatse kwamen om polshoogte te nemen bleek ook de andere helft verdwenen, waarschijnlijk is dit deel kort nadat de politie weg was alsnog ontvreemd.  “De verse sporen van autobanden waren nog zichtbaar . Waarschijnlijk hebben de dieven met een zware hamer het beeld van de sokkel afgeslagen. Het beeld was zeer goed verankerd.” Aldus Bas den Hartog, voorzitter van de Stichting. “Je vraagt je af wat voor mensen dit soort beelden met grof geweld vernielen en stelen. De opbrengstwaarde van brons bij een ijzerboer is ca. € 3,50 per kilo. www.beeldenparkdrechtoevers.nl
  • Tweede Kamer over 'Slagen in Cultuur'

    Debat Tweede Kamer over Slagen in Cultuur op 21 juniOp donderdag 21 juni aanstaande, van 13.00 - 16.00 uur, debatteert de Tweede Kamer over het Advies van de Raad voor Cultuur dat op 21 mei jl. verscheen. Dit zal het laatste debat over het cultuurbeleid zijn vòòr de verkiezingen van 12 september. Kunsten ’92 gaat ervan uit dat ook de brief d.d. 31 mei 2012 van staatssecretaris Zijlstra over het Programma Ondernemerschap in de culturele sector aan de orde komt. Dit programma kan niet los worden gezien van de grote gevolgen van de bezuinigingen voor de culturele sector. Kunsten ’92 komt nog met een reactie op het advies en het Programma Ondernemerschap Cultuur. www.kunsten92.nl
  • Into the Real World / video biennial

    Call for Entries Into the Real World -5 Minutes 4th Short Video Biennial P74 Center and Gallery, Ljubljana Deadline: 30 July 2012 (postmarked) In just eight years the international Short Video Biennial -5 Minutes in Ljubljana has become an important testing ground for local and international artists. For this fourth edition, German art historian and curator Silke Opitz has proposed the theme “Into the Real World” along with the parallel solo exhibition of Finnish-born artist Pilvi Takala. Performance has been a very important element in contemporary art started by the older, established generation, including many artists from former Yugoslavia. Their performances and the accompanying (documentational) videos and films have become important chapters in recent art history. Lately it seems that this kind of “body work” has more or less finished or at least found another focus. Today’s artists experiment with the performative in their work and perform more as characters, figures, players or even actors. Sometimes they appear as “living sculptures” with certain features exposed, though mostly clothed, and in a different way these anonymous but contemporary bodies perform in public space, among society, going out into the real world. Pilvi Takala’s elaborately “post-produced” videos (and installations) are good examples of this artistic practice. She is known for her narrative forms set in specific social contexts which are usually an odd combination of “real” and “unreal” elements. This blurring of the line between fact and fiction, reality and non-reality leads us to question our own reality all the more. While her artworks reflect on the audience and its expectations they are also very much about the piece of art itself, the “body of art”. Says Takala of her work’s ability to make the fictional seem real and the real seem fictional: “This aspect is quite central to my work, as most of my interventions are pieces of fiction happening in ‘real life’. Also the fiction in my work is often so real-like, that making a distinction between real and fiction becomes unimportant.” Silke Opitz will curate a separate exhibition of some of Takala’s intriguing works which will take place during the Short Video Biennial. Silke Opitz will also be part of the three-member jury that will select the works for the 4th Short Video Biennial. Videos of the selected artists will be shown in October 2012 at the exhibition in P74 Center and Gallery in Ljubljana. Conditions for application:- video works must be shorter than 5 minutes- submitted in DVD (PAL) format or an electronic video file (avi, mpeg or Quicktime formats)- works must have been completed in 2010, 2011 and 2012- each author may submit one work only- works should be accompanied by a description of the submitted work, a short bio, and contact information. Deadline: 30 July 2012 (postmarked) All authors will be informed by e-mail about the selection by the end of September 2012. Please note: All works will be stored in our archive and will not be returned. Please send your submission to the following address: Zavod P.A.R.A.S.I.T.E. P74 Center and Gallery Trg prekomorskih brigad 1 1000 Ljubljana Slovenia   www.zavod-parasite.si/
  • Museumdocenten/rondleiders Stedelijk Museum

    Zet jij verwarring om in nieuwsgierigheid? Het Stedelijk Museum Amsterdam, gebouwd in 1895, is het grootste museum voor moderne en hedendaagse kunst en vormgeving in Nederland. Het museum is volledig gerenoveerd en uitgebreid met een nieuwe vleugel. Na de heropening in september 2012 heeft het museum meer ruimte dan ooit om spraakmakende tentoonstellingen en de beroemde collectie te presenteren. Het Stedelijk Museum beschouwt educatie als een kernopdracht. Families, leerlingen, jongeren en volwassenen gaan in dialoog over kunst, kunstenaars en het museum. Educatieve programma’s en rondleidingen sluiten aan bij de belangstelling en kennisniveaus van de bezoekers. Een uitnodiging tot kijken, vragen, discussiëren én creëren. Museumdocenten en rondleiders zijn belangrijke ambassadeurs die direct communiceren met bezoekers. De afdeling educatie van het Stedelijk Museum zoekt per 1 september 2012 enthousiaste: museumdocenten/rondleiders (m/v) (op freelance-basis) Taken Als museumdocent en/of rondleider, verwelkom je bezoekers gastvrij, geef je rondleidingen en voer je educatieve programma’s uit. Een museumdocent verzorgt educatieve programma’s met een op voorhand afgesproken thema of programma. Je zorgt voor een effectieve kennisoverdracht. Inhoudelijk oriënteer je je op onderwerpen van het museum, de collectie, architectuur en tentoonstellingen, naast didactische en methodische theorieën. Profiel Je bent een enthousiast persoon, flexibel, leergierig en sociaal- en communicatief vaardig. Je hebt ervaring als rondleider, gids, (museum)docent, educator of activiteitenbegeleider. Je hebt een brede kennis van moderne en hedendaagse kunst en vormgeving. Je spreekt uitstekend Nederlands. Voor anderstalige rondleidingen zoekt het museum Engels-, Duits-, Frans-, Italiaans- en Spaanstalige rondleiders met het niveau van een native speaker. Je bent voldoende beschikbaar en flexibel inzetbaar, ook in de avonduren en weekenden. Je bent integer en loyaal. Het museum streeft naar een divers team met verschillende achtergronden zoals: kunstenaars, studenten, docenten en kunsthistorici. Voor museumdocenten is ervaring met lesgeven en het rondleiden van jonge doelgroepen belangrijk. Vaardigheden Je maakt contact met de groep en bouwt een band met ze op. Op een natuurlijke manier leid, begeleid en stimuleer je alle deelnemers van de groep. Je kunt goed luisteren en biedt gelegenheid om ervaringen te delen en elkaar te leren kennen. Omgaan met lastige situaties kan je prima. Voor de groep creëer je een veilige en prettige sfeer. Je toont parate, inhoudelijke kennis en schakelt soepel tussen abstract en concreet. Je maakt het museum, de collectie en tentoonstellingen aantrekkelijk voor de groep. Een rondleiding of activiteit organiseer je goed en vlot, met een heldere opbouw. Op onvoorziene omstandigheden speel je soepel in, je hebt overzicht en gevoel voor timing. Als gesprekspartner van het museum lever je constructieve bijdragen. De bezoeker staat centraal. Je kunt boeiend, gepassioneerd en bevlogen vertellen aan verschillende doelgroepen. Je bent omgevingsbewust en een ambassadeur van het museum. Wat bieden wij? Een uitdagende, gevarieerde en zelfstandige functie in een spannende omgeving en een inspirerend team  Inhoudelijke, didactische en communicatieve trainingen Museumkaart Vergoeding Museumdocenten en rondleiders declareren € 45 per uur exclusief BTW. Voor alle rondleidingen en programma’s hanteert het museum dezelfde vergoeding. Voor anderstalige rondleidingen geldt een toeslag van € 10 per uur exclusief BTW. Je moet in het bezit zijn van een VAR-WUO of VAR-DGA. Reageren in te vullen. Het formulier bestaat uit acht onderdelen. Stuur het formulier vóór maandag 11 juni 2012 per e-mail naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak40e9ce705e8769257927202cc144adad').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy40e9ce705e8769257927202cc144adad = 'solliciteren' + '@'; addy40e9ce705e8769257927202cc144adad = addy40e9ce705e8769257927202cc144adad + 'stedelijk' + '.' + 'nl'; var addy_text40e9ce705e8769257927202cc144adad = 'solliciteren' + '@' + 'stedelijk' + '.' + 'nl';document.getElementById('cloak40e9ce705e8769257927202cc144adad').innerHTML += ''+addy_text40e9ce705e8769257927202cc144adad+''; , o.v.v. museumdocent/rondleider en je naam. Je krijgt een ontvangstbevestiging van de sollicitatie per email. Sollicitaties per brief worden niet in behandeling genomen. Procedure Het museum streeft naar een breed team van museumdocenten en rondleiders die op freelance basis werken. Het museum nodigt op basis van de sollicitatieformulieren een aantal kandidaten uit voor een kennismakingsdag op vrijdag 22 juni. Tijdens deze dag ontmoet je medewerkers van de afdeling educatie en kun je je vaardigheden laten zien. Na deze dag worden een aantal kandidaten uitgenodigd om onderdeel te worden van het team. www.stedelijk.nl  
  • Royal Academy of Arts Summer Exhibition 2012

    Van 4 juni tot en met 12 augustus 2012 vindt in London de 244ste editie plaats van de Summer Exhibition van de Royal Academy of Arts (RA). Er wordt een duizendtal werken getoond van RA-leden en kunstenaars van buiten. De getoonde werken omvatten hedendaagse schilderkunst, beelden, fotografie, grafiek, architectuur en film. Kringlid Lidia Palumbi exposeert haar beeld Vedetta op deze tentoonstelling. De Summer Exhibition trekt grote aantallen bezoekers. De inkomsten uit entreegelden en provisies van verkochte werken komen ten goede aan de RA, een onafhankelijk instituut dat met private middelen gefinancierd wordt. maandag t/m zondag 10:00 – 18:00 uur Royal Academy of Arts, Burlington House, Piccadilly, London Underground Piccadilly Circus, Green Park www.royalacademy.org.uk
  • De Meent wekelijks open huis

    In het kader van De Meent vinden er van 13 mei tot en met 10 juni 2012 wekelijks Open Huis-evenementen plaats in de Inkijk te Amsterdam. Iedere zondagmiddag nodigt De Meent uiteenlopende sprekers uit om verschillende aspecten van gemeenschappelijk eigendom te bespreken.
  • Stroom, Return on Invest

    Het weekend van 2 juni is Return on Invest van start gegaan in Stroom Den Haag. Met een tentoonstelling (2 juni t/m 9  september 2012) en de  Stroom School, een serie van verdiepende activiteiten, kunnen we de komende maanden meer leren over de praktijk van  de deelnemende kunstenaars, financieringsmogelijkheden voor  kunstenaars en de positie van Den Haag in het  internationale kunstveld.Return on Invest toont negen Haagse kunstenaars die recent een zogenaamde Invest subsidie van Stroom ontvingen: Daan Brinkmann, Sarah Carlier, Robin de Goede, Lilian  Kreutzberger, Nishiko, Femmy Otten, Clara Palli Monguilod, Magdalena  Pilko en Basten Stokhuyzen. De tentoonstelling wil ook inzicht  geven in de veranderende kunstenaarspraktijk. Kunstenaars werken al lang niet meer uitsluitend in hun atelier maar zijn een soort  hybride duizendpoten geworden die lesgeven, bijklussen en op andere  manieren geld verdienen en hun werkpraktijk verruimen. De Stroom School zal ook hier aandacht aan besteden. Voor details over de Stroom School, zie: www.stroom.nl Zo 3 juni 2012, 15 uur Bijna elke zondag vindt er een rondleiding door een van de deelnemende kunstenaars plaats of een ateliergesprek. De eerste rondleiding  wordt aanstaande zondag gegeven door Clara Palli Monguilod. Vr 8 juni 2012, 20 uur (locatie: Heden Hier, Weimarstraat 24a) Camiel van Winkel presenteert zijn rapport De Hybride Kunstenaar. Deze  avond wordt georganiseerd door Heden i.v.m. Puck Verkade's De avonturen van de alleskunner, maar sluit mooi aan bij het thema van Return on Invest. Augustus/September 2012 Stroom School-activiteiten later in de zomer: - Presentaties door internationale  curatoren in het kader van de Invest Conferentie- Bijeenkomst voor kunstenaars over alternatieve  financieringsmogelijkheden- Museumnacht Den Haag met  performance van Matteo Marangoni- Presentatie magazine DH/// over hedendaagse kunst in Den HaagStroom Den Haag - Hogewal  1-9 -  NL-2514 HA Den Haag -  T +31(0)70 3658985
  • Voor Caribische kunst moet je in kAde zijn

    De lijsten met kunstenaars van de Documenta en Manifesta zijn bekend. Lange lijsten, maar de inbreng vanuit de Cariben is erg gering. In Kassel is het duo Allora & Calzadilla te zien, in Manifesta Oswaldo Macia. Heeft het gebied niets meer te bieden? Of is hier sprake van een ‘blinde  vlek’? In Kunsthal KAdE is te zien hoe terecht of onterecht de magere vertegenwoordiging van Caribische kunstenaars in de twee grote Europese tentoonstellingsprojecten deze zomer is. In de expositie ‘Who More Sci-Fi Than Us? - Hedendaagse kunst uit de Cariben’ is het werk te zien van 37 kunstenaars, die zich het afgelopen decennium  hebben gemanifesteerd in het lokale en internationale circuit. Bijzonder is dat de tentoonstelling het gehele gebied omvat. Van Cuba en Jamaica tot Haïti en de Dominicaanse Republiek, van Costa Rica tot  Barbados, Suriname en de Nederlandse Antillen. De expositie gaat dwars door de ‘taalgebieden’ heen, iets dat in het internationale expositiecircuit nog niet vaak is gebeurd. Veel landen in het gebied hebben een sterke band met het ‘moederland’. De interactie onderling is een stuk gecompliceerder, ook door de lastige logistiek in de regio. In dit verband is het ook bijzonder dat de Antilliaanse en Surinaamse kunstenaars in Nederland in ‘Who More Sci-Fi Than Us?’ in de context van het gebied daar worden getoond en niet louter in de relatie tot het ‘moederland’. De tentoonstelling is samengesteld door Nancy Hoffmann. Zij leidde jarenlang -samen met kunstenaars Tirzo Martha  en David Bade- het Instituto Buena Bista op Curaçao, heeft het hele gebied bereisd en veel kunstenaars, curatoren en critici in de regio ontmoet. Haar ‘birds eye view’ heeft ‘Who More Sci-Fi Than Us?’ opgeleverd. Een tentoonstelling die een mooi, breed beeld van de actuele kunst in de Cariben toont, waarin een gevarieerd palet aan thema’s te zien is: de autonome artistieke posities van de deelnemende  kunstenaars, hun culturele worteling in het eigen gebied en de onderwerpen  die gelieerd zijn aan het koloniale verleden van de regio (van slavernij tot migratie). De titel ‘Who More Sci-Fi Than Us?’, is ontleend aan een zinsnede in een boek van Junot Diaz, waarin het dient om een Antilliaan te omschrijven. De typering is echter van toepassing op de inwoners van het hele gebied. Het leven in de regio is een zelf uitgevonden werkelijkheid, door de zeer diverse, opeenvolgende invloeden die de (ei)landen in het gebied door de eeuwen heen hebben gevormd en gedefinieerd. Een ‘in between zone’, die een spannende meervoudige context oplevert, waarop de kunstenaars in de tentoonstelling reflecteren. De catalogus, die bij de tentoonstelling verschijnt, laat nog een extra realiteit zien. Het gebied is gedeeld door verschillende talen en dus taalbarrières. De cultuurverschillen zijn vooral te herleiden naar de relatie met het (voormalige) moederland: Spanje, Frankrijk, Engeland en Nederland. De catalogus is daarom verdeeld in vier katernen, die allen ingeleid worden met een algemene tekst van een auteur uit elk taalgebied: Leon Wainwright (UK), Giscard Bouchotte (FR/ Haïti), Charl Landvreugd (NL/ SU) en Blanca Victoria López Rodríguez (Cuba). De catalogus bevat tevens een interview met Simon Njami (FR) door Jocelyn Valton (Guadeloupe). ‘Who More Sci-Fi Than Us, hedendaagse kunst in de Cariben’, 26 mei t/m 28 augustus 2012, Kunsthal KAdE, Smallepad 3, Amersfoort, di-vr  11-17 uur, za-zo 12-17 uur.  De tentoonstelling is op vrijdag 25 mei geopend door Lucia Nankoe (literatuur wetenschapper/ publicist) met de speech ‘Het Fort is ingenomen door Kunstenaars’. www.kunsthalkade.nlfoto: Ryan Oduber, ‘Kima Momo’, video still, 2011
  • Hildebrandmonument van Jan Bronner

    Een korte samenvatting Elsevier 22, d.d. 2 juni 2012, met als kop “Schandvlek in de Hout”; Gemeente laat vandalisme winnen van de kunst. Vijftig jaar na onthulling staat beroemd Hildebrandmonument van Jan Bronner er treurig en onttakeld bij in de Hout (Haarlemmerhout), het oude ‘stadsbos’ aan de zuidkant van Haarlem, waarvandaan een prachtig zichtas bestaat door het hoge groen met uitzicht op Paviljoen Welgelegen, alwaar de commissaris van de Koningin, Johan Remkes, kantoor houdt. Het Hildebrandmonument werd op 1 juni 1962 in aanwezigheid van staatsecretaris Ynso Scholten plechtig onthuld door ‘de ruim veertigjarige mejuffrouw G.M. Beets’, achterkleindochter van de beroemde schrijver Hildebrand (pseudoniem van Nicolaas Beets, 1814-1903). Een achthoekige fonteinbak met op elke hoek een beeld van één van de hoofdfiguren uit Hildebrands beroemde meesterwerk Camera Obscura. Het monument was het levenswerk van beeldhouwer professor Jan Bronner (1881-1972), die er bijna vijftig jaar aan schaafde. In 1914, de honderdste geboortedag van Beets, had Jan Bronner een prijsvraag gewonnen die was uitgeschreven voor een gedenkteken. Jan Bronner was leraar van verschillende leden van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers, waaronder Mari Andriessen, Gerrit van der Veen en Gerrit Bolhuis. In de jaren dertig ontstond er nog eens tumult over de plek en over het feit wanneer de beelden zouden komen, waarover Godfried Bomans nog een stukje schreef in 1949, in de veronderstelling dat de beelden klaar waren. Een kwart eeuw na 1962 bleek het kalksteen aangetast en werden de beelden vervangen door weervaste kopieën. De originelen staan nu losjes in de tuin van kasteel Het Nijenhuis bij Heino. Later werden ook de kopieën weer vervangen en sloeg het vandalisme toe, waarbij ook de kunststoffen beelden het moesten ontgelden.  In 2009 besloot de gemeente de replica’s weg te halen. Wat overbleef; een desolate fonteinbak en een eenzame replica van het beeld van de schrijver. Sinds 2009 is er niets gebeurd en zijn er twee adviescommissies met tegengestelde belangen. Verplaatsing is lastig omdat het beeld onderdeel is van het rijksmonument, het groen-ensemble Haarlemmerhout sinds 1969. Plaatsvervangend voorzitter van de adviescommissie Haarlemmerhout, Annemarie van Leeuwen, wil het monument in herstelde vorm in de Hout houden. 
  • Lepsien Art Foundation - 5 Studentships

    Every year, exceptionally qualified and gifted artists, primarily of the younger generation, working in the disciplines of painting, sculpture and photography can apply for participation in the Lepsien Art Foundation’s international grant programme. The grant programme is intended as a means of giving artists the opportunity for an intensive encounter with art, active exchange and further artistic development within a community of selected artists. Applicants must present proof of having completed their studies at a recognized art academy and already have received initial public acknowledgement in their discipline (e.g. exhibitions, publications, etc.). Art students may not participate in the grant programme. The grant runs for a duration of twelve months (two semesters) from 1 September to 31 August of the following year. Apart from a funded studio in Düsseldorf, the grant encompasses the publication of a limited artist’s edition as well as an extensive four-colour annual catalogue appearing in conjunction with an exhibition of the grant recipients’ work at the end of the grant year. In the period from April to July 2012, all artists fulfilling the aforementioned criteria may apply to the Lepsien Art Foundation by sending a digital portfolio containing a CV, index of exhibitions and an overview of his/her works email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakc310e71072d34f133cd697dab40417f7').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyc310e71072d34f133cd697dab40417f7 = 'info' + '@'; addyc310e71072d34f133cd697dab40417f7 = addyc310e71072d34f133cd697dab40417f7 + 'lepsienartfoundation' + '.' + 'com'; var addy_textc310e71072d34f133cd697dab40417f7 = 'info' + '@' + 'lepsienartfoundation' + '.' + 'com';document.getElementById('cloakc310e71072d34f133cd697dab40417f7').innerHTML += ''+addy_textc310e71072d34f133cd697dab40417f7+''; www.lepsien-art-foundation.com
  • AIR - Sampigny-lès-Maranges, France

    The association "La Turbine"'s aim is, to highlight the cultural, economic and touristic aspects of the mill "sur Perley" in Sampigny les Maranges. Deadline: December,31, 2012Artist-in-residence: Sampigny-lès-Maranges (Burgundy) / France In one part of the mill is the artist's studio available for all artists. The studio consists of several areas:- A studio (50 sqm)- An apartment (50 sqm) with a gallery / mezzanine (25 m²)- An exhibition space The studio is empty, but it has electricity and water. There is a wood stove and internet. It is also possible to work outside. The artist can of course get exhibition material. With these conditions there can also be organized courses or events, or/and it is possible to sell their own works. The selection committee chooses artists on the basis of the application documents that are available to download on the website of "La turbine" (www.laturbine.fr). The residence time is determined in consultation with the artists. Rent: 400 €, including additional costs except the exhibition space. www.laturbine.org/Le%20Studio%20d%27Artiste... Application possible from now to the end of the year 2012
  • Guest studio in the BLO studio space, Berlin

    Guest studio in the BLO studio space As of now international artists can apply for a guest studio in the BLO studio space, a green oasis in the centre of Berlin. The studio is 56 m² on the ground floor. It consists of a light, individual room. A third is seperated by a wall. The duration oft the lease is 2,5 months. The rent for the whole period amounts 875,00 €, including electricity, heating and internet. Toilets and a shower is available in the adjacent bathroom. A deposit of 150,00 € is payable on completion of the contract, which is refunded at the end of the lease or is charged against any expenses incurred for final cleaning and redecoration of the studio, if required. We would like the artists to present or exhibit their work at the end oft he lease. We will assist them in this with advertisement material and publicity through our networks. Booking shedule: 01.07.2012 – 15.09.2012 → free 01.10.2012 – 15.12.2012 → free Applications with CV, link to a website or three images representative of the artist’s work by email to: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3 = 'info' + '@'; addy8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3 = addy8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3 + 'blo-ateliers' + '.' + 'de'; var addy_text8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3 = 'info' + '@' + 'blo-ateliers' + '.' + 'de';document.getElementById('cloak8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3').innerHTML += ''+addy_text8f50f8dd2fa6d0e5d2ba3e405a2b3bd3+''; , subject: studio K22Office hours: Mon 12:30 – 17:30, Tue - Wed 9:00 – 15:00, Thu 9:00 – 18:00 phone: +49 (0)30 / 5566 9393fax: +49 (0)30 / 5515 5964 email:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405 = 'info' + '@'; addy2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405 = addy2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405 + 'blo-ateliers' + '.' + 'de'; var addy_text2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405 = ' info@blo-ateliers.de';document.getElementById('cloak2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405').innerHTML += ''+addy_text2e8e3e38176f85a0c26d8b3f4c159405+''; This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloak905d82876c40b1387fc81cb992bf7065').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy905d82876c40b1387fc81cb992bf7065 = 'info' + '@'; addy905d82876c40b1387fc81cb992bf7065 = addy905d82876c40b1387fc81cb992bf7065 + 'blo-ateliers' + '.' + 'de'; var addy_text905d82876c40b1387fc81cb992bf7065 = 'www.blo-ateliers.de';document.getElementById('cloak905d82876c40b1387fc81cb992bf7065').innerHTML += ''+addy_text905d82876c40b1387fc81cb992bf7065+'';
  • Monument to Cold War Victory

    Call for artist proposals: Monument to Cold War Victory The Committee for Tacit History Deadline: November 1, 2012 The Committee for Tacit History is issuing a call for proposals for a Monument to Cold War Victory, an open-call competition for a public monument commemorating the outcome of the Cold War. Artists from around the world are encouraged to submit proposals by November 1, 2012. Monument to Cold War Victory is a conceptual project by the artist Yevgeniy Fiks, taking the form of an open-call, international competition for a public, commemorative work of art. For over two decades, public signifiers of the Cold War, such as the Berlin Wall, have been framed in terms of destruction and kitsch. A monument created at the moment of its own destruction, the Wall encapsulates the continuing geopolitical imagination of the conflict as linear, continuous, binary, and terminal: the culmination of a now-historicized narrative of competing empires. But while the impact of half a century of sustained ideological conflict still reverberates through all forms of public and private experience—from Middle Eastern geographies of containment to the narrative structures of Hollywood—it has yet to be acknowledged through a public and monumental work of art. The Cold War, the longest and most influential conflict of the twentieth century, has no publicly commissioned commemoration in the United States. This project examines the enduring genre of war monuments, memorials, and institutionally framed and commissioned artworks. How might the legacy of the Cold War, in all its complex material, social, and cultural forms, be visually articulated? In what ways might the notion of “victory,” implicit in all retroactive commemorations of conflict, be interpreted? Can the traditional, formal structure of the monument, and the historical revisionism endemic to that form, be redefined? Submissions should include: a one-page narrative text on your proposed work and its relationship to the legacy of the Cold War, the notion of “victory,” and its reevaluation (if any) of the monument form; a visual schema in the form of three images; and an artist CV. A select number of finalists will be awarded a stipend and the opportunity to further develop their proposal for an institutional exhibition. The submitter of the winning proposal will be awarded a cash prize, and their concept will be implemented and installed in a publicly accessible location, to be determined, in the United States. All submissions must be made through the website: http://www.coldwarvictorymonument.com/ http://www.facebook.com/MonumentToColdWarVictory
  • 11th International Symposium of Sculpture Switzerland

    The 11th international Sculpture Symposium is going to take place in the courtyard of Morges's castle from June 5th to 16th, 2013. All artists, from Switzerland and abroad, are welcome to take part to the Symposium. Deadline: 31 October, 2012 There is no registration fee. The organization provides room and board for the participants, at low costs. The organization places the basic material at the disposal of the artists, (stone : block ~ 50 x 50 x 50 c., 200 to 300 kg / wood ~100 x Æ 50 cm.) i.e. one working pedestal, one tent of 3m x 3m. The participants use their own tools. ALL THE WORK IS MADE BY HAND ( no electric tools ) for the stone and the wood sculptors. The sculptors have the opportunity to bring two of their works (max. 50 kg) or 4 small pieces (max. 15x15x15 cm) and expose them in the castle’s inside yard (sales may be possible). The pieces should not be too large and heavy. The Committee retains 20% on the selling price. The Sculptures are put on sale during the Symposium. If works are sold, the Committee retains 20% of the selling price. HOW TO APPLY: Please send the application form filled, download it from the following web site: www.symposiumsculpture.ch/word_bulletin/2013registerform.doc Please return the form before the 1st october 2012: By mail at: p.a. Office du Tourisme – CP 55 – CH-1110 Morges 1 – Switzerland By fax at: ++41(0)21 801 31 30 By email at: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. document.getElementById('cloakc859b69686b1a1329ec4823351a17b42').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyc859b69686b1a1329ec4823351a17b42 = 'laetitia.chapuis' + '@'; addyc859b69686b1a1329ec4823351a17b42 = addyc859b69686b1a1329ec4823351a17b42 + 'morges-tourisme' + '.' + 'ch'; var addy_textc859b69686b1a1329ec4823351a17b42 = 'laetitia.chapuis' + '@' + 'morges-tourisme' + '.' + 'ch';document.getElementById('cloakc859b69686b1a1329ec4823351a17b42').innerHTML += ''+addy_textc859b69686b1a1329ec4823351a17b42+''; You will received a confirmation of your participation within 30 days after the deadlinewww.symposiumsculpture.ch/english.html